لینک های دسترسی

Breaking News

اتهام برداشت از پول های کابل بانک به ارگ رسید


انتخابات سال ۲۰۰۹ با انتقادات شدید تقلب همراه بود
انتخابات سال ۲۰۰۹ با انتقادات شدید تقلب همراه بود
مقامات افغان کمک بیست میلیون دالر توسط کابل بانک به دفتر مبارزات انتخاباتی حامد کرزی در سال ۲۰۰۹ را رد میکنند، اما محققین میگویند میلیون ها دالر به حساب یک نامزد مشخص سرازیر شده بود.

ایمل فیضی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می گوید که ادعا های مبنی بر صرف بیست میلیون دالر سرمایه های کابل بانک برای مبارزات انتخاباتی رئیس جمهور کرزی "بی بنیاد" است.

"با وصف بی اساس و بی بنیاد بودن این ادعاها، ریاست جمهوری افغانستان در این رابطه تحقیقات را آغاز کرده است."

دو تن از متهمین کابل بانک، شیر خان فرنود و خلیل الله فیروزی، در اعترافات شان گفته اند که حدود بیست میلیون دالر از پول های کابل بانک برای مبارزات انتخاباتی حامد کرزی در سال ۲۰۰۹، صرف شد.

از سویی هم یافته های نهاد تحقیقاتی کرول در مورد سرمایه های نا پدید شدۀ کابل بانک نشان می دهد که شماری از سیاستمداران ارشد افغان، در افتضاح کابل بانک و دزدی پول های بانک یاد شده دخیل بودند.

ادعا های بی اساس؟

محمد اسحاق الکو، لوی څارنوال افغانستان، می گوید که ادعاها در مورد جریان پول های کابل بانک برای مبارزات انتخاباتی رئیس جمهور کرزی، غیر مستند و بی اساس است.

آقای الکو به رادیو آشنا گفت که متهمین کابل بانک آنچه را به تازگی بیان کرده اند "از پراگندگی حواس شان است " که از تجسم زندگی تاریک و سخت زندان ناشی می شود.

یافته های نهاد تحقیقاتی کرول در ۸۷ صفحه، یک شبکۀ پیچیدۀ فساد را آشکار می سازد که پول را از افغانستان به خارج قاچاق می کرد. در یافته های این نهاد آمده است که در طی مراحل دوسیه های جرمی متهمین کابل بانک نیز، دخالت سیاسی موجود است.

مشخص نیست که دستور ریاست جمهوری افغانستان برای تحقیق در باره پول های کمکی کابل بانک به مبارزات انتخاباتی رئیس جمهور، چگونه و توسط کدام نهاد تطبیق خواهد گردید.

پس از پیروزی در انتخابات سال ۲۰۰۹، آقای کرزی مقامات دفتر مبارزات انتخاباتی اش را در پُست های مُهم دولتی گماشت. حاجی دین محمد، رئیس دفتر مبارزات انتخاباتی آقای کرزی، ابتدا به حیث والی کابل و سپس بحیث وزیر امور سرحدات معرفی شد.
  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG