لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان پاکستانی: طالبان افغان از طالبان پاکستانی حمایت میکنند


این بیانات در مصاحبه ای با یک گروه کوچک از خبرنگاران ابراز شده است و حایز اهمیت فراوان میباشد، زیرا ادعا میشود که حکومت پاکستان با به کار بردن اصطلاح " طالبان خوب" و "طالبان بد" تفرقه در میان طالبان افغانستان و پاکستان میباشد. اسلام آباد این ادعا را رد میکند.

پاکستان مبارزه علیه طالبان پاکستانی را براه انداخته است که در صدد جایگزین ساختن سیستم دموکراتیک در این کشور بر اساس قوانین اسلامی می باشند. اما این بازی در هدف قرار دادن طالبان افغانستان است که حملات خود را بالای نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا در افغانستان متمرکز میسازند.

پاکستان دارای روابط تاریخی با طالبان افغانستان است و بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که اسلام آباد این گروه را به عنوان یک متحد مفید در افغانستان بعد از خروج نیروهای خارجی تلقی میکند.

اما نظر شاهدالله شاهد، سخنگوی طالبان، نشان دهندۀ پیوند خطرناک بین دو گروه است.
این پیوند می تواند برای پاکستان زمانیکه بسیاری از نیروهای رزمی خارجی از افغانستان تا ختم سال 2014 بیرون میشوند ، خطرناک ترباشد. و این خطر می تواند فضای بیشتری را برای طالبان افغانستان و عملیات شان در داخل آنکشور میسر سازد که به نفع دشمنان اسلام آباد و طالبان پاکستان منجر شده میتواند.

اقای شاهد علاوه کرد طالبان افغانستان نیز برای ملا فضل الله فرمانده برجسته طالبان پاکستان پناهگاه امن در ولایت کنر در شرق افغانستان ارائه میکند. فضل الله فرمانده طالبان در دره سوات در شمال غرب پاکستان بود، اما با راه اندازی یک تهاجم بزرگ در سال 2009 علیه آنها ، به افغانستان رانده شد. اردوی پاکستان نیز بسیاری از حملات در منطقه قبایلی نیمه خود مختار پاکستان را علیه پناهگاه های اصلی طالبان به راه انداخت اما شورشیان انعطاف پذیری خود را ثابت کرده و به انجام حملات به طور منظم ادامه دادند که بسیاری از این حملات توسط ترکیبی از آدم ربایی، دزدی و سرقت بانک ها تامین مالی می شود.

طالبان پاکستانی: طالبان افغان به ما کمک میکنند
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:57 0:00


گزارشات اخیر حاکی از آنست که عبدالحق شفق، والی ولایت دایکندی میگوید که طالبان پایگاه سابق ناتو در بازار کجران و بغران را در تصرف اورده اند. به گفتۀ وی پس از خروج نیروهای ناتو از آن جا، این پایگاه مورد استفاده پولیس افغان قرار قرار داشت و پس از خروج آنها مبارزه میان پولیس و شورشیان در ولسوالی کجران ولایت دایکندی آغاز شد که درنتیجه نه شورشی در مبارزه میان پولیس و شورشیان افغان کشته و سه فرد پولیس زخمی شدند.همچنان ساکنان برخی مناطق ولایت قندهار هراس و تشویش از آن دارند که ممکن است مناطق شمال قندهار دوباره تحت کنترول طالبان درآید.

این درحالیست که نیروهای رزمی آلمان رسما استقرار ده ساله خود را درافغانستان به پایان رسانید. به تاریخ ششم ماه اکتوبر وزرای امور خارجه و دفاع آلمان در مراسمی که به این مناسبت برگزار شده بود درولایت کندز حضور یافتند. وزیر دفاع المان طی سخنرانی درین مراسم گفت که در انجا صرف المان ها در آموزش سربازان افغان شامل نبوده اند بلکه سایرکشورهای عضو ناتو نیز در آن شامل اند و اضافه کرد که باید به قوت و شجاعت سربازان و پولیس افغان اعتماد کرد.

گفته میشود که آلمان ششصدتا هشتصد سرباز خود را الی سال 2015 در افغانستان ، تا زمانی باقی گذارد که همه نیروهای بین المللی از آنکشور خارج شوند.
XS
SM
MD
LG