لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی: بگرام، فابریکۀ طالب سازی است - تحلیل ها


حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان می گوید در زندان بگرام بی گناهان زندانی می گردند اما آزار و توهینی که می بینند، آنان را در صفوف مخالفین قرار می دهد.

آقای کرزی گفت "از معلوماتی که من دارم بگرام فابریکه طالب سازی است، بگرام جایی است که مردم بی گناه آورده می شوند و علیه خاک خود، دولت خود و وطن خود به آنان نفرت سپرده می شود، حالتی را سر شان می آورند که علیه مملکت خود متنفرشوند، از راه توهین، شکنجه و آزار."

رئیس جمهور افغانستان گفت از مدت ها پیش با زندانی کردن افغان ها در محبس بگرام مخالف بوده است.

اما برخی تحلیلگران در مورد اظهارات تازۀ آقای کرزی نظرات متفاوتی دارند. نظیف شهرانی، استاد علوم سیاسی در پوهنتون اندیانا می گوید به نظر می رسد آقای کرزی در مذاکراتش با مقامات امریکایی به نتیجۀ مطلوبی دست نیافته است لذا با اینگونه سخنان واکنش نشان می دهد.

اظهارات تحریک آمیز

آقای شهرانی می گوید "ممکن آقای کرزی اکنون احساس مشابه افراد زندانی را دارد که مورد تحقیر قرار گرفته است. به همین خاطر می خواهد بگوید افرادیکه زندانی شده اند مورد تحقیر و توهین قرار گرفته اند."

آقای شهرانی می افزاید که اینگونه اظهارات آقای کرزی تحریک برانگیز بوده و امیدوار است پیامد های بدی در اذهان مردم نگذارد.

امین بره کی، افسر نظامی می گوید سخنان آقای کرزی درواقع چانه زنی وی برای امضای توافقنامۀ امنیتی دوجانبه با ایالات متحده می باشد.

آقای بره کی می گوید "آقای رئیس جمهور به خاطر امضای قرارداد نظامی(امنیتی) با امریکا و مسائل دیگر، آن را به این مسئله ارتباط می دهد. درحالی که در گذشته ها هم خود رسانه های افغانستان بارها اعلام کرده است مخالفینی که در جریان عملیات بالفعل دستگیر شده اند وزمانی که دوباره رها شده اند از ولایت دیگری به دست آمده اند، اینکه رئیس جمهور می گوید همه شان بی گناه استند پس رئیس جمهور در ده سال گذشته خاموش بودند."

اظهارات رئیس جمهور افغانستان در مورد زندانیان و زندان بگرام در حالی بیان می شود که مدتی پیش، حکومت افغانستان تصمیم گرفت ۷۲ توقیفی از جمع ۸۸ توقیف شدگان بازداشتگاه بگرام را رها کند زیرا به گفتۀ کابل اسناد و شواهدی بر ضد آنان وجود نداشت.

خبرنامۀ ریاست جمهوری افغانستان اذعان داشته بود که از جمع ۸۸ زندانی، فقط ۱۶ تن شان دوسیه های جرمی دارند.

تطبیق قانون

اما داکتر صلاح الدین سعیدی، کارشناس امور سیاسی در لندن با اشاره به اظهارات تازۀ آقای کرزی می گوید که اگر بی گناهی و یا گنهکار بودن اشخاص در هرگونه محبسی که باشد تثبیت نگردد آنان دست به شورشگری می زنند.

آقای سعیدی می گوید "کاملا اطمینان دارم که همه آن افرادی که در این زندان ها به سر می برند نه بی گناه اند ونه گناهکار. گناهکار بودن و بیگناه بودن آنان باید ثابت شود بر تطبیق قانون تاکید می ورزم. از لحاظ عملی اکثر شان نظر به عوامل مختلف بی گناه استند."

داکتر صلاح الدین سعیدی به این باور است که نباید تمام مخالفین نیرو های خارجی را در افغانستان به طالبان خلاصه کرد اما یک بخش از مخالفین را کسانی تشکیل می دهد که از زندان ها آزاد می گردند.

این همه اظهارات آقای کرزی در حالی بیان می شود که تا هنوز هم رئیس جمهور افغانستان تصمیم به امضای توافقنامۀ امنیتی دوجانبه نگرفته و در اظهارات روز گذشتۀ خود به خبرنگاران یکبار دیگر تصریح کرد که تحت هیچگونه فشاری به امضای توافقنامۀ امنیتی دوجانبه تن نخواهد داد.
XS
SM
MD
LG