لینک های دسترسی

Breaking News

سند امنیتی بر جو سیاسی افغانستان سایه می افگند


مقام های امریکایی می گویند که دلیل پافشاری واشنگتن به امضای توافقنامۀ امنیتی با کابل، جلوگیری از درهم آمیختن این موضوع با سایر جریانات سیاسی افغانستان می باشد. مقام های امریکایی تاکید داشتند که این سند باید پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان امضا شود.

جین ساکی، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده روز دو شنبه در پاسخ به این پرسش که ترجیح امریکا برای امضأی این سند رئیس جمهور برحال یا آیندۀ افغانستان است گفت که اولویت عمده، داشتن وقت کافی برای پلانگذاری های لازمی ایالات متحده و متحدین ناتو است.

سخنگوی وزیر خارجۀ ایالات متحده گفت که اگر این سند سال گذشته یا بسیار پیشتر از انتخابات افغانستان امضا می شد، مردم افغانستان می توانستند با اطمینان خاطر به پای صندوی های رای بروند و این موضوع گریبانگیر جریانات سیاسی افغانستان نمی شد.

خانم ساکی گفت که همه جریانات به گونۀ روزمره و هفته وار از سوی حکومت ارزیابی و به بحث گرفته می شود، اما هیچ اشاره یی نکرد که چه پلانگذاری هایی صورت گرفته یا هم چه تغییری در موضع حکومت ایالات متحده تا کنون رونما شده است.

با وصف تاکید مکرر مقام های غربی، حکومت افغانستان حاضر به امضای توافقنامۀ امنیتی با ایالات متحده نشده و هنوز هم به برآورده شدن شرایط خود تاکید دارد.

شرایط افغانستان پابرجاست

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان زمینه سازی برای آغاز عملی روند صلح افغانستان از سوی ایالات متحده، توقف عملیات سربازان امریکایی بر روستا ها و خانه های افغان ها و رهایی زندانیان افغان از زندان گوانتانامو را به عنوان پیش شرط برای امضای توافقنامۀ امنیتی عنوان کرده است.

سازمان پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو نیز سرگرم مذاکره در مورد یک پیمان جداگانۀ دفاعی با افغانستان است، اما مقام های ناتو تاکید دارند تا زمانیکه توافقنامۀ امنیتی میان کابل و واشنگتن نهایی نشده است، سند دفاعی میان ناتو و کابل نیز امضا نخواهد شد.

اندرس فو رسموسن، سرمنشی ناتو در یک کنفرانس خبری در بلژیک هشدار داد که در نبود توافق رسمی با حکومت افغانستان، نیرو های ناتو افغانستان را ترک خواهند گفت.

آقای رسموسن می گوید "باید هرچه زودتر بدانیم که آیا از ما دعوت می شود یا نه. اگر از ما دعوت نشود و اگر یک چارچوب قانونمند برای حضور مان وجود نداشته باشد، نمی توانیم که پس از سال ۲۱۰۴ در افغانستان حضور داشته باشیم."

آقای رسموسن نگفت که ناتو تا چه وقت منتظر توافق جانب کابل خواهد ماند، اما افزود که مسدود کردن پایگاه های ناتو در افغانستان یک مقدار وقت را در بر خواهد گرفت.

قرار است وزرای دفاع کشور های عضو ناتو در اواخر فبروری در بروکسل نشستی داشته باشند که به گفتۀ سرمنشی ناتو تصامیم دشوار مرتبط با افغانستان در آنجا اتخاذ خواهد شد.

مقام های ناتو می گویند که نشست ماه فبروری لزوماً در مورد خروج نیرو های آن پیمان از افغانستان نیست، اما همه گزینه ها به شمول خروج کامل قوا را مورد غور قرار خواهد داد.

هم اکنون ۵۷ هزار سرباز خارجی در افغانستان حضور دارد که دو سوم آن سربازان امریکایی اند. در صورت امضا شدن توافقنامۀ امنیتی میان افغانستان و کشور های غربی انتظار می رود که حدود ۸۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ سرباز خارجی پس از سال ۲۰۱۴ در آن کشور حضور داشته باشد.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG