لینک های دسترسی

Breaking News

هفت رهبر طالبان با مقامات پاکستانی ملاقات کرده اند


حکومت کابل گفته است که نشست مسکو به سطح دولت هاست و از طآلبان در آن دعوت نمی شود
حکومت کابل گفته است که نشست مسکو به سطح دولت هاست و از طآلبان در آن دعوت نمی شود

مقامات پاکستانی هفت رهبر طالبان افغان را به خاطر ترغیب این گروه جهت مذاکره با حکومت افغانستان، در اسلام آباد دعوت کرده است.

اسوشیتد پرس به نقل از دو منبع طالبان گزارش داده است که این تلاش اسلام آباد جهت آوردن فشار بالای طالبان قبل از برگزاری نشست بین المللی که قرار است در ماه اپریل در مورد مذاکرات صلح افغانستان در مسکو انجام شود، روی دست گرفته شده است.

دو نمایندۀ طالبان به اسوشیتد پرس گفته اند که نمایندگان طالبان در نشست اسلام آباد که هفتۀ گذشته برگزار شد، شرایط خود را با پاکستانی ها در میان گذاشته و از آنان خواسته اند تا زندانیان طالبان را از زندان های پاکستان آزاد کنند.

بر اساس گزارش اسوشیتدپرس، رهبری هیأت طالبان را در این نشست، ملا محمد عباس که در مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان در سال ۲۰۱۵ اشتراک کرده بود، بر عهده داشته است.

نمایندگان دیگر طالبان در این نشست، امیر خان متقی وزیر تحصیلات عالی در دورۀ طالبان، ملا محمد ترابی وزیر عدلیه، ملا سعدالدین نمایندۀ شورای کویته در بلوچستان و ملا داوود نمایندۀ شورای پشاور طالبان، مشخص شده اند.

حکومت افغانستان در واکنش به این خبر گفته است که در نشست آینده در مسکو از طالبان مسلح دعوت صورت نمی گیرد.

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان به رادیو آزادی گفته است، در نشستی که در ماۀ اپریل به ابتکار روسیه برگزار می شود و در آن ۱۲ کشور حضور خواهد داشت، هیچ نوع دعوت از طالبان صورت نمی گیرد.

نفوذ روسیه بر گروه طالبان

در همین حال یک جنرال امریکایی گفته است که روسیه بر طالبان افغان نفوذ داشته و به گفتۀ وی احتمالاً مسکو برای آن گروه کمک فراهم می‌کند.

کورتیس اسکوپراتی، فرمانده ارشد نظامی ایالات متحده در پیمان ناتو، در کانگرس امریکا گفت "در این اواخر شاهد افزایش نفوذ روسیه {بر گروه طالبان} بوده ام که شامل همکاری و حتی فراهم آوری تدارکات برای طالبان می گردد."

این جنرال امریکایی در مورد نوعیت تدارکاتی که ممکن از سوی مسکو برای گروه طالبان فراهم شده باشد، چیزی بیان نکرد. اما گفت که ایالات متحده باید برندۀ جنگ در افغانستان شود.

گروه طالبان به خبرگزاری رویترز گفته است که نمایندگان آن گروه از سال ۲۰۰۷ به این سو با روسیه تماس های قابل ملاحظه داشته اند.

اما مقامات روسیه فراهم آوری تدارکات را به گروه طالبان رد کرده اند، گروهی که در سال های اخیر متحمل تلفات شدید شده اند و با محدودیت منابع مواجه اند، محدودیت که ممکن آنان را مجبور کند تا به میز مذاکراه حاضر شوند.

بر اساس تخمین حکومت ایالات متحده، حکومت افغانستان کمتر از ۶۰ در صد قلمرو آن کشور را در کنترول خود دارد و حدود نیم قلمرو آن کشور یا در کنترول گروه های شورشی قرار دارد و یا در معرض تهدید آنان است.

ماه گذشته، جنرال جان نکلسن، قوماندان ایالات متحده در افغانستان، گفت که وضیعت در آن کشور به "بن بست" رسیده و به هزاران نیروی بین المللی نیاز است تا افغانستان از حالت بن بست بیرون شود.

XS
SM
MD
LG