لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه: تماس ما با طالبان، مشروعیت بخشیدن به آن گروه نیست


روسیه به فراهم آوری حمایت تسلیحاتی به طالبان نیز متهم شده است
روسیه به فراهم آوری حمایت تسلیحاتی به طالبان نیز متهم شده است

مقام‌های روس پشتیبانی تسلیحاتی و ایجاد اردوگاه‎های آموزشی برای اعضای گروه طالبان از سوی روسیه را رد کرده و گفته اند که تماس آن کشور با گروه طالبان به معنی مشروعیت بخشیدن به این گروه نیست. ​

سفارت روسیه در کابل به نقل از مقام‌های وزارت خارجۀ آن کشور با نشر خبرنامه‌ای در پیوند با تماس دولت روسیه با گروه طالبان نوشته است "این تماس‎ها تابع تأمین امنیت اتباع روسیه در افغانستان بوده و در جهت ترغیب تحریک طالبان برای پیوستن به روند آشتی ملی با درنظرداشت نقش رهبری‌کننده کابل و مبتنی بر سه اصل مشهور چون پذیرفتن قانون اساسی افغانستان، خلع سلاح و قطع روابط با داعش، القاعده و سایر سازمان‎های تروریستی می‎باشد".

موضوع روابط روسیه با گروه طالبان پس از آن گرم شد که جنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان، در مصاحبه با صدای امریکا، ادعا کرد که روسیه با گروه طالبان ارتباط دارد و به گونۀ می‎خواهد به این گروه مشروعیت دهد. پس از آن، برخی از اعضای ولسی جرگه و مقام‎های محلی افغانستان نیز این ادعا را مطرح کردند.

در همین حال به باور تحلیل‎گران مسایل منطقوی، اکنون روسیه به پاکستان بیشتر نزدیک شده است مسکو در برابر ناتو و ایالات متحده در افغانستان در حال رقابت است.

سفر اتمر به روسیه

در همین حال، محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان، برای سفر سه روزه به روسیه سفر می کند.

تواب غورزنگ، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان، در صحبت با صدای امریکا گفت که آقای اتمر با مقام‏های روسی در مورد تأمین صلح و ثبات در افغانستان، اولویت‎های افغانستان جهت تأمین ثبات در این کشور، همکاری نظامی و تخنیکی روسیه با نیروهای افغان، جلوگیری از قاچاق و تولید موادمخدر و مبارزه با تروریزم صحبت خواهد کرد.

آقای غورزنگ افزود " در جریان این سفر مشاور امنیت ملی، با همتای روسی خود، وزیرخارجه روسیه، سرگی لاوروف و وزیردفاع روسیه، دیدارهای دوجانبه خواهد داشت و در این دیدارها تمام محورهای مشترک بخاطر ثبات منطقوی و مبارزه مشترک علیه تروریزم مورد ارزیابی و بررسی دوطرف قرار خواهد گرفت."

برخی از تحلیل‎گران افغان در آستانۀ سفر مشاور شورای امنیت ملی افغانستان به روسیه، می‎گویند، اگر رهبران سیاسی افغانستان توانایی برنامه‌ریزی دیپلماسی دقیق را داشته باشند، می‏توانند از وضعیت جاری در سطح منطقه و جهان استفاده کنند.

خلیل‌الرحمن سروری، استاد پوهنتون، به صدای امریکا گفت، اگر دولت افغانستان این سفرها و سیاست‎ها را در مشوره با ناتو و ایالات متحده امریکا انجام دهد، می‌تواند از آن سود ببرد.

آقای سروری گفت "در صورتی افغانستان در رابطه به ارتباط‌ اش و جلب حمایت و کمک از روسیه، با هند، ناتو و ایالات متحده امریکا هماهنگ باشد، طبیعتأ سود بیشتر برای دولت افغانستان خواهد داشت."

اما بشیر بیژن، تحلیل‎گر مسایل سیاسی در افغانستان، به صدای امریکا گفت در صورت ادامه سیاست‎های گذشته، افغانستان وارد مرحله جدید و نگران‌کننده خواهد شد، زیرا در پنج دهۀ اخیر، سیاست حکومات افغانستان همواره "واکنشی و کورکوانه" بوده است.

در خبرنامۀ سفارت روسیه در کابل آمده است که مشاور امنیت ملی افغانستان با مقام‎ های آن‎ کشور، روی مسایل امنیتی، روند مصالحه ملی در افغانستان و اصول و خطوط مشترک برای برقراری همکاری‌های چند جانبۀ منطقه‌یی از سوی مسکو در مورد مسأله افغانستان، بحث خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG