لینک های دسترسی

Breaking News

نماز جنازه غیابی برای جمال خاشقجی برگزار شد


دعاخوانی برای خاشقجی در استانبول
دعاخوانی برای خاشقجی در استانبول

اعضای خانواده و دوستان جمال خاشقجی برای این روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان که ماه گذشته در استانبول کشته شد، نماز جنازه غیابی خواندند.

این مراسم، به روز جمعه (۲۵ عقرب) با حضور هزاران نفر، در شهرهای مکه و مدینه و نیز در شهر استانبول برگزار شد.

عربستان سعودی اخیرا اعلام کرد که برای پنج نفر از متهمان دوسیه قتل خاشقجی درخواست مجازات اعدام کرده است. نام‌های این افراد افشا نشده، ولی گفته می‌شود که حداقل دو نفر از آن‌ها مقامات بلندپایه نزدیک به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان هستند.

امریکا نیز، در یک اقدام کم‌نظیر علیه یکی از متحدان مهم اقتصادی و امنیتی خود، تحریمات اقتصادی را بر ۱۷ نفر، به شمول سعد قحطانی، از مشاوران ارشد سابق ولیعهد عربستان وضع کرده است.

خانواده خاشقجی، همواره از مقامات سعودی و ترکیه تقاضا کرده اند که بقایای جسد او را برای خاک‌سپاری و ادای احترام، در اختیارشان قرار بدهند. ولی مقامات گفته اند که هیچ اثری از جسد او را بدست نیاورده اند.

حالا تصمیم برگزاری مراسم دعاخوانی و فاتحه برای خاشقجی، در حالی که جسد او هنوز مفقود است، احتمالا نشان می‌دهد که خانواده‌اش از دست‌یابی به جسد او ناامید شده اند.

صلاح، فرزند جمال خاشقجی به شبکه سی‌ان‌ان گفته بود که می‌خواهد بقایای جسد پدرش را در مدینه، و در قبرستان خانوادگی‌شان به خاک بسپارد.

او گفت: «می‌خواهیم مطمین شویم که روحش به آرامش برسد. تا همین‌ اکنون، نمی‌توانم مرگ او را باور کنم. نمی‌توانم به شکل عاطفی با آن کنار بیایم.»

قتل جمال خاشقجی انتقادهای شدید بین‌المللی را در پی داشته و دردسر زیادی برای دولت سلطنتی عربستان بوجود آورده است.

آقای خاشقجی به تاریخ دوم اکتوبر ۲۰۱۸ به منظور اخذ اسناد ازدواج به قونسلگری عربستان سعودی در شهر استانبول رفت و ناپدید شد.

حکومت ترکیه پس از آن اعلام کرد که اسناد و شواهدی در دست دارد که نشان‌دهنده قتل خاشقجی در داخل قونسلگری عربستان است.

ریاض، اگرچه این ادعا را در اوایل رد کرد، ولی در پی فشارهای بین‌المللی، تایید کرد که این روزنامه‌نگار به شکل عمدی در قونسلگری آن کشور در استانبول به قتل رسیده است.

XS
SM
MD
LG