لینک های دسترسی

Breaking News

تاسف کمیتۀ پارا المپیک از وضع ممنوعیت مالیزیا بر ورزشکاران اسراییلی


ورزشکار پارا المپیک اسراییلی در مسابقات لندن (عکس از آرشیف)
ورزشکار پارا المپیک اسراییلی در مسابقات لندن (عکس از آرشیف)

کمیته بین‌المللی پارا المپیک نسبت به تصمیم مالیزیا برای ممنوع کردن حضور ورزشکاران اسراییلی در مسابقات شنا در این کشور، ابراز تاسف کرده است.

این مسابقات در مالیزیا، برای راه‌یابی ورزشکاران به پارا المپیک سال ۲۰۲۰ توکیو برگزار می‌شود.

مالیزیا، یکی از چندین کشور با اکثریت مسلمان است که روابط رسمی با اسراییل ندارد و دارندگان پاسپورت اسراییل، نمی‌توانند به آن کشور سفر کنند.

در مسابقات شنا که قرار است شهر کوچینگ در شمال مالیزیا میزبان آن باشد، صدها ورزشکار از ۷۰ کشور جهان شرکت خواهند کرد.

اما ماهاتیر محمد، نخست وزیر مالیزیا گفته است که کشورش به ورزشکاران اسراییلی، ویزۀ ورود به مالیزیا را نخواهد داد.

رسانه‌های مالیزیا به نقل از آقای محمد نوشته اند "ما روی موضع خود در زمینۀ این ممنوعیت ایستاد هستیم. آمدن (ورزشکاران اسراییلی به مالیزیا) یک تخطی خواهد بود."

او گفته است "اگر آن‌ها (کمیته بین‌المللی پارا المپیک) بخواهند که حق میزبانی این مسابقات را از مالیزیا بگیرند، اختیار دارند."

کمیته بین‌المللی پارا المپیک با انتشار یک اعلامیه گفته که از اظهارات نخست وزیر مالیزیا "مایوس" است، ولی افزوده که برای "یافتن راه حلی" تلاش می‌کنند.

بسیاری در مالیزیا از فلسطین حمایت می‌کنند. در دسمبر سال ۲۰۱۷، وقتی دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسراییل می‌پذیرد، هزاران نفر در مالیزیا دست به تظاهرات زدند.

با این حال، در سال ۱۹۹۷، تیم کرکت اسراییل اجازه یافت در مسابقات بین‌المللی کرکت که در کولالمپور برگزار شده بود، شرکت کند. ولی این مسله، اعتراض‌های خشونت‌بار زیادی را در مالیزیا به دنبال داشت.

XS
SM
MD
LG