لینک های دسترسی

Breaking News

سومین روز پی‌هم مذاکرات طالبان و امریکا: آیا باید خوشبین بود؟


گروه طالبان اعلام کرده که مذاکرات با هیات امریکایی در دوحه، فردا (چهارشنبه) برای سومین روز ادامه خواهد یافت.

این چهارمین دور دیدار نمایندگان طالبان و هیات امریکایی به رهبری زلمی خلیلزاد است. پیش از این، منابع طالبان گفته بودند که به دلیل اختلاف بر سر آجندا، گفتگوهای خود را به تعلیق درآورده اند.

تا هنوز جزییاتی راجع به محتوای مذاکرات تازه در دوحه منتشر نشده است؛ ولی منابع طالبان می‌گویند که موضوع خروج سربازان امریکایی از افغانستان، از مسایل عمدۀ مورد بررسی است.

تا حالا جانب امریکا در این مورد ابراز نظری نکرده است.

نبود شفافیت

تمامی چهار دور مذاکرات امریکا و نمایندگان طالبان، پشت درهای بسته انجام شده و جزییات اندکی از جریان آن به بیرون درز کرده است.

عمر صمد، از دپلومات‌های سابق افغانستان و کسی که جریان گفتگوهای صلح با طالبان را دنبال می‌کند، باور دارد که ارایه اطلاعات به مردم و نهادهای مدنی از آنچه در این جلسات مطرح می‌شود، باید شفافیت بهتری داشته باشد.

آقای صمد هم‌چنین باور دارد که شتاب امریکا برای رسیدن به مصالحه با طالبان، دولت افغانستان را در موقعیت دشواری قرار داده است.

او می‌گوید "همچو قضایا یک‌شبه حل نمی‌شود. یکی از مشکلات این است که حکومت فعلی امریکا، خواهان حل این موضوع در ظرف چند ماه است، اما این‌گونه قضایا نیازمند سال‌ها وقت است. این یک چالش را بوجود آورده است."

'بدگمانی'

خالد مجیدیار، از تحلیلگران امور افغانستان در واشنگتن نیز تاکید دارد که عدم حضور دولت افغانستان و نهادهای غیردولتی در مذاکرات میان طالبان و امریکا، احتمالا به ایجاد "بدگمانی‌ها" منجر شود.

او می‌گوید "این مسله می‌تواند بدگمانی‌هایی را بوجود بیاورد که مبادا دولت امریکا با طالبان معامله‌ای انجام بدهد که دولت پاکستان شامل آن باشد، و دولت افغانستان نباشد."

آقای مجیدیار می‌افزاید "طالبان تا حالا از مذاکره، تنها به عنوان مشروعیت سیاسی خود و در راستای منافعی چون رهایی زندانیان‌شان استفاده کرده اند، نه برای پایان دادن به جنگ."

در حالی که تلاش های سیاسی برای پایان بخشیدن به جنگ در افغانستان در چند ماه گذشته بیشتر شده است، منازعات مسلحانه نیز به شدت ادامه دارد.

مقام‌های امریکایی گفته اند که اگر طالبان مایل به صلح نباشند، حاضر هستند به جنگ ادامه بدهند.

XS
SM
MD
LG