لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان سریع‌ترین رشد نفوس در جهان را دارد


وزارت صحت می‌گوید، در حال حاضر رشد جمعیت افغانستان بیش از دو درصد در سال است
وزارت صحت می‌گوید، در حال حاضر رشد جمعیت افغانستان بیش از دو درصد در سال است

وزارت صحت افغانستان می گوید که رشد جمعیت این کشور در بالاترین سطح در جهان قرار دارد. بر اساس آمار این وزارت، در زمان حاضر رشد جمعیت افغانستان سالانه ۲.۳ در صد است. مقام های صحی می گویند که به طور اوسط هر مادر در افغانستان بین پنج تا شش طفل بدنیا می آورد.

فیروز الدین فیروز، وزیر صحت افغانستان به خبرنگاران گفت که در نظر دارند تا پایان سال ۲۰۲۰، حداقل ۳۰ درصد خانواده‌ها از روش‌های تنظیم خانواده استفاده کنند.

استفاده از روش‌های تنظیم خانواده، براساس آمار وزارت صحت افغانستان در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است.

آقای فیروز گفت که اگر رشد سریع جمعیت در افغانستان کنترول نشود، نفوس این کشور تا ۲۴ سال دیگر، دو برابر شده و به بیش از ۶۰ میلیون نفر خواهد رسید.

رشد سریع جمعیت در افغانستان، به ویژه به دلیل وضعیت اقتصادی و اجتماعی و نیز کیفیت پایین زندگی در افغانستان، قابل نگرانی است.

وزیر صحت افغانستان می‌گوید که این مسله کشورش را با چالش‌های جدی در زمینۀ فراهم آوری خدمات صحی و آموزشی روبرو خواهد کرد.

آقای فیروز گفت "می‌خواهیم فاصله بین ولادت‌ها افزایش یابد. وقتی فاصله بین ولادت‌ها افزایش یافت، صحت مادر خوب می‌شود، مرگ و میر مادر ناشی از ولادت‌های پی‌هم کم می‌شود، تغذیۀ طفل بهتر می‌شود، طفل سالم به بار می‌آید و می‌تواند نسل جدید و صحتمند را به بار بیاورد".

دکتران باور دارند که ولادت‌های پی‌هم و بدون وقفه و عدم توجه به تغذیه و صحت مادران و کودکان، سبب شده است که میزان مرگ و میر مادران و کودکان نیز بلند باشد.

بر اساس آمار وزارت صحت عامه افغانستان، در سال ۲۰۱۸ میلادی، از هر هزار کودک زیر سن یک سال، ۹۱ کودک جان باخته و ۳۶ درصد کودکان زیر سن پنج سال، مبتلا به سؤتغذی مزمن بوده اند.

XS
SM
MD
LG