لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار مقام امریکایی از 'حمله مستقیم' داعش به امریکا از افغانستان


جنگ‌جویان داعش در افغانستان (عکس از آرشیف)
جنگ‌جویان داعش در افغانستان (عکس از آرشیف)

یک مقام استخباراتی امریکا در افغانستان گفته است که گروه داعش به تهدید بزرگی تبدیل شده است و این گروه در تلاش کسب قابلیت برای اجرای حملات مستقیم به ایالات متحده امریکا از خاک افغانستان است.

شبکۀ تلویزیونی سی ان ان بدون ذکر نام از قول این مقام استخباراتی امریکا نوشته است که داعش هم‌اکنون با استفاده از رسانه‌های مجازی اجتماعی، در حال تقویت حضور خود در امریکا است.

این مقام استخباراتی امریکا گفت "آن‌ها (داعش) به دست یافتن به ظرفیتی برای حمله به امریکا از افغانستان نزدیک شده اند."

او گفت که داعش در پی ردیابی و برقراری ارتباط با افرادی در داخل امریکا است که بتواند از آن‌ها برای اجرای حملات احتمالی آینده به این کشور استفاده کند.

براساس اظهارات مقامات استخباراتی امریکا، داعش استخدام افراد را از مکاتب و مدرسه‌ها شدت بخشیده و از آن‌ها در مورد شماره‌های تماس و یا حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی افراد ساکن در امریکا پرس و پال می‌کند.

این اطلاعات، از اعضای داعش که از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده اند، به دست آمده است.

حملات یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ که زمینه‌ساز حمله نظامی امریکا به پایگاه‌های طالبان شد، از افغانستان طراحی شده بود.

پیش از این، میخایل بوگدانوف، معاون وزارت خارجۀ روسیه گفته بود که افزایش ساحۀ نفوذ داعش در افغانستان، تهدیدی را متوجه کشورهای آسیای مرکزی کرده است.

مقامات امریکایی که ظرف ماه‌های اخیر سرگرم مذاکره با نمایندگان گروه طالبان بوده اند، روی این تاکید دارند که افغانستان دوباره به پایگاهی برای تروریزم که بتواند امنیت جهان تهدید کند، تبدیل نشود.

حضور داعش در افغانستان، به ویژه در شرق این کشور در سال‌های اخیر رو به گسترش بوده است.

در همین حال، مسولان محلی در ولایت نورستان هشدار داده اند که فعالیت داعش اخیرا در مناطق مرزی کنر و نورستان شدت گرفته است.

سعیدالله پاینده‌زوی، رییس شورای ولایتی نورستان به صدای امریکا گفت که اگر همین‌حالا جلو فعالیت این گروه گرفته نشود، سرکوب آن‌ها در مناطق کوهستانی کنر و نورستان برای نیروهای امنیتی دشوار خواهد بود.

اخیرا امریکا اعلام کرد که داعش را در سوریه شکست داده و به همین دلیل، نیروهای خود را از این کشور بیرون می‌کند.

با این‌ حال، شماری از مقامات امریکایی ابراز نگرانی کرده اند که سرکوب داعش در سوریه، باعث رو آوردن جنگ‌جویان این گروه به افغانستان خواهد شد.

مقامات استخباراتی امریکا گفته اند که حداقل ۱۰ تا ۱۵ نفر از فرماندهان ارشد داعش را شناسایی کرده اند که فعالیت‌های خود را از افغانستان تنظیم می‌کنند.

XS
SM
MD
LG