لینک های دسترسی

Breaking News

هند و پاکستان از سرنگونی طیاره‌های جنگی یکی‌دیگر خبر دادند


نظامیان هند و پاکستان هر دو ادعا کرده اند که طیاره‌های جنگی یکی دیگر را در منطقه مورد منازعه کشمیر سرنگون کرده اند.

آصف غفور، سخنگوی اردوی پاکستان گفت که به روز چهارشنبه، دو طیاره جنگی هند پس از آنکه وارد حریم فضایی پاکستان شده بود، ساقط شده و یک پیلوت‌ هندی بدست نیروهای پاکستانی اسیر شده اند.

او با تاکید بر اینکه پاکستان خواستار جنگ با هند نیست، گفت که حمله به طیاره‌های هندی، به شکل عمدی طوری ترتیب شد که تلفات انسانی نداشته باشد.

آصف غفور گفت "این به معنای واقعی یک حمله تلافی‌جویانه نبود؛ بلکه تنها می‌خواستیم توانایی‌های پاکستان را نشان بدهیم که چه کاری می‌توانیم انجام بدهیم. ولی می‌خواهیم رفتار ما مسولانه باشد. ما خواهان جنگ نیستیم."

ولی وزارت خارجه هند، شرح متفاوتی از اتفاقات روز چهارشنبه داد. راویش کمار، سخنگوی وزارت خارجه به خبرنگاران گفت که حملات نیروهای هوایی پاکستان را "خنثا" کرده اند.

او گفت که هند یک طیاره نظامی پاکستان را سرنگون کرده است. مقامات هندی هم‌چنین گفته اند که یکی از دو طیاره جنگی هند همراه با پیلوت آن "ناپدید" شده است.

سخنگوی وزارت خارجه هند گفت که در مورد ادعای پاکستان مبنی بر اسیر گرفتن پیلوت هندی، تحقیق می‌کنند.

تنش‌های سیاسی و نظامی

همزمان با این، حملات راکتی در دو سوی کشمیر تحت کنترول هند و پاکستان صورت گرفته که براساس گزارش‌ها، منجر به کشته شدن حداقل شش غیرنظامی شده است.

روز گذشته، طیاره‌های جنگی هند برای نخستین بار پس از پایان جنگ هند و پاکستان، اهدافی را در خاک پاکستان بمباران کردند.

مقامات هند می‌گویند که پایگاه‌های مربوط به گروه تروریستی "جیش محمد" را مورد حمله قرار داده اند که مسول بمب‌گذاری اخیر در کشمیر تحت کنترول هند قلمداد می‌شوند.

در حالی که تنش‌های سیاسی و نظامی میان دو کشور در حال افزایش است، عمران خان، نخست وزیر پاکستان خواستار مذاکرات با نرندرا مودی، همتای هندی خود شده است.

آقای خان گفت "بیایید یکجا نشسته و در مورد یافتن راه حلی گفتگو کنیم." مقامات هند به این درخواست جوابی نداده اند.

در همین حال، مایک پمپیو، وزیر خارجه امریکا با وزرای خارجۀ هند و پاکستان به صورت جداگانه گفتگو کرده و خواستار خودداری هر دو کشور از ادامۀ درگیری‌های نظامی شده است.

چین و اتحادیه اروپا نیز خواستار توقف فعالیت‌های نظامی از جانب هند و پاکستان شده است. ​

XS
SM
MD
LG