لینک های دسترسی

Breaking News

نیوزیلند در پی حمله به مساجد، خرید و فروش اسلحه را ممنوع کرد


یک محل فروش اسلحه در نیوزیلند
یک محل فروش اسلحه در نیوزیلند

جسیندا اردرن، صدراعظم نیوزیلند روز پنجشنبه ممنوعیت بر خرید و فروش تمامی سلاح‌های نیمه‌خودکار را در کشورش اعلام کرد.

خانم اردرن گفت که این ممنوعیت فورا به اجرا گذاشته شده و پس از تصویب قوانین جدید که انتظار می‌رود ماه آینده صورت بگیرد، فروش تمامی انواع اسلحه در نیوزیلند ممنوع خواهد شد.

این اقدام، کمتر از یک هفته پس از حملۀ مرگبار مرد استرالیایی به دو مسجد در نیوزیلند صورت گرفته که در نتیجه آن ۵۰ نفر کشته شدند.

این فرد مهاجم، سلاح‌های خود را با استفاده از مجوز قانونی خرید اسلحه خریداری کرده بود.

صدراعظم نیوزیلند گفت: "تمام آن سلاح‌های نیمه‌خودکاری که در حمله تروریستی روز جمعه از آن استفاده شده بود، ممنوع خواهد شد."

خانم اردرن با اشاره به این حمله افزود: "تاریخ ما برای همیشه تغییر کرده است. حالا قوانین ما نیز تغییر خواهد کرد."

سرعت تصمیم‌گیری دولت نیوزیلند برای ممنوع قرار دادن خرید و فروش اسلحه، برای بسیاری از ناظران غیرمنتظره بوده است.

این مسله، بیشتر زمانی مورد توجه قرار می‌گیرد که کشورهای دیگری نظیر امریکا، سال‌ها است که بر سر چگونگی تغییر قوانین خرید و فروش اسلحه بحث می‌کنند، اما پیشرفت عملی در آن صورت نگرفته است.

صدراعظم نیوزیلند، همزمان با اعلام تغییر در قوانین، از تمامی شهروندان کشورش خواسته است که سلاح‌هایی را که در اختیار دارند به دولت تحویل بدهند.

قرار است برنامه‌ای از سوی دولت نیوزیلند برای خرید این سلاح‌ها از مردم به اجرا گذاشته شود که حدود ۱۴۰ میلیون دالر امریکایی برای دولت نیوزیلند هزینه خواهد داشت.

براساس آمار موجود، از جمع ۵ میلیون نفوس نیوزیلند، نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر آن مجوز قانونی حمل اسلحه دارند. مقامات تخمین زده اند که احتمالا یک و نیم میلیون اسلحه در اختیار مردم عادی نیوزیلند قرار داشته باشد.

XS
SM
MD
LG