لینک های دسترسی

Breaking News

جنگ تویتری مقامات پاکستانی و امریکایی بر سر مذاکره با طالبان


یک مقام ارشد دولت پاکستان به اظهارات اخیر سفیر امریکا در کابل در مورد عمران خان، صدراعظم پاکستان واکنش تندی نشان داده و جان بس، سفیر امریکا در کابل را "آدم کوچک" خوانده است.

آقای بس روز گذشته با اشاره به اظهارات عمران خان در مورد مذاکرات با طالبان، در تویتر خود با لحن کنایه‌آمیزی نوشته بود که "برخی جنبه‌های کریکت در عرصۀ دپلوماسی کاربرد درست ندارد."

شیرین مزاری، وزیر امور حقوق بشر پاکستان در جواب به این اظهارات، در تویتر خود نوشته است: "آدم کوچک! واضح است که آگاهی‌ات در مورد کریکت نیز به اندازۀ آگاهی‌ات نسبت به افغانستان و منطقه ناکافی است. واضح است که برای تو، جهل مایۀ سعادت نیست!"

این اظهارات، واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است. شماری نوشته اند که لحن این اظهارات، اصول دپلماتیک را زیر پا گذاشته و عده‌ای دیگر نوشته اند که این تبادل اظهارات در تویتر، احتمالا روی روابط امریکا و پاکستان تاثیرات بدی برجا بگذارد.

با این حال، خانم مزاری به منتقدان خود نیز جواب داده و جایی در پاسخ به یکی از کاربران تویتر که لحن او را غیردپلماتیک خوانده بود، نوشته است: "واقعا، از چه اصل دپلماتیکی حرف می‌زنید؟ دپلمات‌های امریکایی همه‌اش را همه‌روزه نقض می‌کنند، از زلمی (خلیلزاد) گرفته تا این کودن!"

تویت سفیر امریکا در کابل، در جواب به اظهارات صدراعظم پاکستان بود که از نیاز تشکیل حکومت موقت در افغانستان حرف زده بود.

به قول رسانه‌های پاکستانی، آقای خان گفته بود که دولت افغانستان با پافشاری بر مذاکرات طالبان با دولت این کشور، عملا مانع تامین صلح شده است.

وزارت خارجه پاکستان بعدتر گفت که از اظهارات صدراعظم خان "تعبیر نادرست" شده است.

با این حال، وزارت خارجه افغانستان به این اظهارات به تندی تاخت و نیز سفیر خود را از اسلام‌آباد به کابل فرا خواند.

این وزارت هم‌چنین با احضار معاون سفیر پاکستان در کابل، اظهارات آقای خان را "مداخله آشکار" در امور افغانستان توصیف کرد.

XS
SM
MD
LG