لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: از اظهارات عمران خان 'تعبیر نادرست' شده است


وزارت خارجه پاکستان در پی انتقادها در مورد گفته‌های اخیر صدر اعظم این کشور اعلام کرد که از سخنان عمران خان در خصوص روند گفتگوهای صلح افغانستان تعبیر نادرست شده است.

روز گذشته برخی رسانه‌های پاکستانی به نقل از عمران خان گزارش دادند که برای حل بحران افغانستان به یک حکومت موقت که از همه افغان‌ها نمایندگی کند نیاز است.

وزارت خارجه پاکستان در اعلامیه‌ای روز چهارشنبه (۷ حمل) گفته است: "پاکستان هیچ علاقه‌ای به افغانستان ندارد مگر این که از طریق یک فرایند سیاسی به رهبری و مالکیت افغان‌ها پروسه صلح را ارتقا دهد. صدر اعظم پاکستان برای ایجاد سهولت در پروسه جاری مصالحه سیاسی شخصا علاقه‌مند است".

وزارت خارجه پاکستان تاکید کرده است که نباید تلاش های صادقانه آن کشور نادیده گرفته شده و تضعیف شود و یا هم باعث ایجاد سوء تفاهم در این مرحله مهم روند صلح افغانستان گردد.

سخنان روز گذشتهٔ عمران خان، واکنش‌هایی را در داخل و بیرون از افغانستان به دنبال داشت.

در تازه ترین واکنش، سفیر امریکا در کابل نیز در صفحه تویتر خود با اشاره به اظهارات صدراعظم پاکستان، با لحن کنایه‌آمیزی نوشته که "برخی جنبه‌های کریکت در عرصۀ دپلماسی کاربرد درست ندارد."

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان نیز اظهارات صدراعظم پاکستان را "غیرقابل قبول" خوانده و گفته که پاکستان "باید یک‌بار و برای همیشه به این نتیجه برسد که تعیین سرنوشت افغانستان، حق شهروندان این کشور است."

وزارت خارجه افغانستان سه شنبه (۲۶ مارچ) سفیر خود را از اسلام‌آباد به کابل فراخواند و همزمان با این معاون سفیر پاکستان در کابل را نیز احضار کرد

این وزارت با انتشار اعلامیه‌ای گفت که اظهارات صدر اعظم پاکستان "غیرمسولانه" و "مداخله آشکار" در امور افغانستان است.

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان نیز در واکنش به سخنان عمران خان در صفحه تویتر خود نوشته است که پاکستان در مذاکرات صلح با طالبان نقشی سازنده بازی کرده، اما اظهارات اخیر آقای خان "سازنده" نیست.

XS
SM
MD
LG