لینک های دسترسی

Breaking News

دوستم: ما نباید در مذاکره با طالبان در حاشیه بمانیم


عبدالرشید دوستم، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان از آنچه که در حاشیه قرار گرفتن او از روند مذاکرات با طالبان می‌خواند، به تندی انتقاد کرده است.

آقای دوستم که پس از حدود دو و نیم سال غیبت، به شمال افغانستان بازگشته است، در میان هواداران خود در ولایت بلخ سخنرانی کرد.

او گفت: "در ترکیه بی‌کار نبودیم، در ازبکستان بی‌کار نبودیم. چطور ما در مذاکرات دست بالا نداشته باشیم؟ ما دولت استیم، ما حکومت استیم؛ نه این‌که کنار گذاشته شویم و از مذاکرات بیرون بمانیم."

در همین حال، به گفته پولیس بلخ، کاروان موترهای حامل آقای دوستم در در ولسوالی چهاربولک مورد حملۀ مسلحانه قرار گرفته است.

منابع نزدیک به آقای دوستم می‌گویند که پس از این حمله محافظان او با افراد مهاجم درگیر شدند، اما مقامات امنیتی هنوز از تلفات احتمالی ناشی از این درگیری گزارشی نداده اند.

مذاکرات اخیر نمایندگان امریکا با طالبان، سر و صداهای زیادی را در حلقات سیاسی افغانستان بوجود آورده است.

دولت افغانستان نیز تا حالا حضوری در این گفتگوها نداشته و اخیرا مشاور امنیت ملی افغانستان گفت که زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، در پی "مشروعیت‌زدایی" از حکومت افغانستان است.

شماری از چهره‌های سیاسی افغانستان اخیرا در نشستی، در غیاب دولت افغانستان، با نمایندگان طالبان در مسکو دیدار کردند.

مقامات امریکایی اما گفته اند که مذاکرات آن‌ها با طالبان، تا حالا روی مسایل مربوط به امریکا متمرکز بوده هیچ نیتی برای جاگزینی حکومت افغانستان در مذاکرات با طالبان ندارند.

جنرال دوستم، در بخشی از سخنان خود، مذاکره با طالبان را سرنوشت‌ساز خواند اما گفت که در این مذاکرات باید از موضع قدرت برخورد شود.

او گفت که اگر به او فرصت داده شود، طالبان را ظرف شش ماه از شمال و غرب افغانستان بیرون خواهد کرد.

آقای دوستم گفت: "اگر رئیس صاحب دولت، رئیس اجرایی، شورای امنیت ملی تصمیم بگیرند و به من شش ماه وقت بدهند، اگر نتوانستم از بادغیس به بدخشان برسم، روی خود را سیاه کرده و افغانستان را ترک خواهم کرد... اگر در شش ماه، پانزده – شانزده ولایت را آزاد نکردیم، همین شصت و شش سال عمر برای ما بس است."

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که مقامات محلی در ولایت بدخشان تایید کردند که ولسوالی ارغنج‌خواه این ولایت بدست افراد گروه طالبان سقوط کرده است. هم‌زمان با این، درگیری‌های دیگری نیز میان طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان در سایر نقاط این کشور گزارش شده است.

XS
SM
MD
LG