لینک های دسترسی

Breaking News

منشی ناتو: صلح افغانستان بدون حفظ دستاوردها پایدار نخواهد بود


ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو تاکید کرده است که بدون حفظ دستاوردهای ۱۷ سال اخیر در افغانستان، هیچ صلحی در این کشور پایدار نخواهد بود.

آقای ستولتنبرگ گفت که افغانستان پس از فروپاشی طالبان، راه طولانی را در راستای تامین حقوق زنان پیموده است که در هر نوع توافق صلح با طالبان، باید به آن احترام شود.

منشی عمومی ناتو در سخنرانی در مقر کانگرس ایالات متحده گفت: "ناتو امروز در افغانستان کماکان حضور دارد، اما هدف ما این نیست که برای همیشه آنجا باقی بمانیم."

آقای ستولتنبرگ افزود: "ناتو از روند صلح و مصالحۀ افغانی حمایت می‌کند... ولی برای اینکه صلح پایدار باشد، باید روی دستاوردهای ما استوار باشد... ناتو شرایطی را برای پیشرفت‌های اجتماعی و اقتصادی (در افغانستان) فراهم کرد و آموزش و حقوق بشر را به زنان و دختران آورد. حقوق آن‌ها باید حفظ شود."

ینس ستولتنبرگ خطاب به قانون گذاران امریکایی گفت که امریکا و ناتو یکجا به افغانستان رفته اند و در مورد آیندۀ این ماموریت نیز با هم تصمیم خواهند گرفت.

هزینه‌های دفاعی

منشی عمومی پیمان ناتو که برای گرامیداشت از هفتادمین سالروز تاسیس این پیمان، در کانگرس امریکا سخنرانی می‌کرد، هم‌چنین تاکید کرد که برای مبارزه با تروریزم و تهدیدهایی که از این ناحیه متوجه آزادی و دموکراسی در جهان است، نیاز است تا پیمان ناتو بیش از این تقویت شود.

او گفت که پیمان ناتو از زمان تاسیس تا حالا موفقانه عمل کرده، اما تاکید کرد که "موفقیت در گذشته، به معنای تضمین موفقیت در آینده نیست."

آقای ستولتنبرگ افزود: "ما در گذشته بر اختلاف‌ نظرات خود فایق آمده ایم و نیاز داریم که در آینده نیز چنین کنیم. چون ما به اتحاد خود در آینده بیشتر از این نیاز خواهیم داشت."

دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا همواره از اعضای اروپایی ناتو انتقاد کرده که هزینه‌های دفاعی این پیمان را به حد کافی نمی‌پردازند.

اما منشی عمومی ناتو تاکید کرد که به منظور تقویت ناتو و آماده ساختن این پیمان برای رویارویی با چالش‌های امنیتی، نیاز خواهد بود تا کشورهای عضو این پیمان، روی هزینه‌های دفاعی سرمایه‌گذاری بیشتری انجام بدهند.

XS
SM
MD
LG