لینک های دسترسی

Breaking News

نشست مسکو از طالبان خواست با دولت افغانستان گفتگو کنند


نمایندگان طالبان در مسکو (عکس از آرشیف)
نمایندگان طالبان در مسکو (عکس از آرشیف)

نشستی میان نمایندگان امریکا، روسیه و چین در مسکو که در مورد روند صلح افغانستان برگزار شده بود، با انتشار بیانیه‌ای به کارش پایان داده است.

در این بیانیه که از سوی وزارت خارجه روسیه منتشر شده، از گروه طالبان خواسته شده است که "در زودترین فرصت ممکن" در گفتگوهای گسترده‌ای با حضور نمایندگان دولت افغانستان شرکت کنند.

این بیانیه افزوده است که شرکت کنندگان نشست مسکو از روند صلحی که رهبری و مالکیت آن بدست افغان‌ها باشد حمایت می‌کنند.

در بیانیه آمده است: "هر سه جانب (نشست مسکو) طالبان افغان را تشویق می‌کنند تا در گفتگوهای گستردۀ صلح، با حضور نمایندگان دولت افغانستان، در زودترین فرصت ممکن شرکت کنند. در همین راستا، ما از برگزاری دومین نشست بین‌الافغانی در دوحه حمایت می‌کنیم."

یکی از اهداف نشست مسکو، وارد کردن فشار بر طالبان برای آغاز گفتگوهای مستقیم با دولت افغانستان خوانده شده بود. این گروه تا حالا از مذاکره با حکومت افغانستان خودداری کرده اند.

نشستی که قرار بود هفته گذشته با حضور نمایندگانی از سیاستمداران و جامعه مدنی افغانستان با گروه طالبان در دوحه برگزار شود نیز یک روز قبل از سفر هیات افغانستان به قطر، لغو شد.

نشست مسکو، که دومین نشست از این نوع میان امریکا، روسیه و چین بود، هم‌چنین روی برقراری آتش‌بس سراسری در افغانستان تاکید کرده و افزوده که تمام جناح‌های درگیر باید به عنوان اقدامات اولیه، روی برنامه‌های به توافق برسند که خشونت‌ها را در افغانستان به شکل فوری کاهش دهد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه از کشورهای منطقه تقاضا شده است که از موضعگیری این سه کشور در مورد صلح افغانستان حمایت کرده و آن را به اجماعی در سطح منطقه و جهان تبدیل کنند.

مقامات گفته اند که قرار است دور سوم نشست سه جانبه میان امریکا، روسیه و چین، در بیجینگ برگزار شود.

XS
SM
MD
LG