لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ: قطر نشست بین الافغانی دوحه را لغو کرد


ریاست جمهوری افغانستان حکومت قطر را در لغو نشست "بین الافغانی" دوحه مقصر خوانده است.

قرار بود این نشست به تاریخ ۱۹ تا ۲۱ ماه جاری میلادی در دوحه، پایتخت قطر برگزار شود.

اما ریاست جمهوری افغانستان ناوقت شب پنجشنبه (۲۹ حمل) با نشر اعلامیه‌ای گفت پس از آنکه همه آمادگی ها برای سفر هیات ۲۵۰ نفری دولت افغانستان به خاطر اشتراک در این نشست گرفته شده بود، حکومت قطر یک "فهرست جدید" اشخاص را که باید در این نشست اشتراک کنند، به حکومت افغانستان ارسال کرد.

در اعلامیه، ارسال این فهرست از سوی حکومت قطر "بی احترامی به اراده و فیصله مردم افغانستان" توصیف شده است.

بر بنیاد اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان، به دنبال این اقدام قطر یک جلسه مشترک بین رئیس جمهور غنی و شماری از رهبران سیاسی روز پنجشنبه برگزار شد، و در آن فیصله شد که تعیین فهرست هیات دولت افغانستان از سوی حکومت قطر "قابل قبول" حکومت افغانستان نیست.

در این جلسه همچنین تصمیم گرفته شد که از حکومت قطر خواسته شود تا هیات تعیین شده از سوی دولت افغانستان در نشست دوحه اشتراک کند.

در اعلامیه ارگ آمده که حکومت قطر این خواست "برحق" دولت افغانستان را برآورده نتوانست و روی همین دلیل نشست دوحه را لغو کرد.

دقایقی پس از نشر این اعلامیه، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای روند صلح افغانستان در حساب تویتر خود گفت که نشست "بین الافغانی" دوحه به تعویق افتاده است.

آقای خلیلزاد به خاطر به تعویق افتادن این نشست ابراز "ناامیدی" کرده اما همه طرف ها را به متعهد ماندن به مذاکره و روند صلح در افغانستان ترغیب کرده است.

نماینده ویژه امریکا برای روند صلح افغانستان همچنین گفته که گفتگو "کلید یک نقشه راه سیاسی و صلح پایدار" است و هیچ جایگزینی برای گفتگو وجود ندارد.

آقای خلیلزاد از "همه طرف ها" خواسته که روی فهرست هیاتی که از همه افغان ها نمایندگی کند، به توافق برسند. او گفته در صورت نیاز می تواند در تهیه این فهرست کمک کند.

در همین حال، گروه طالبان گفته اند که تلاش دولت افغانستان برای "دولتی نشان دادن" نشست بین‌الافغانی دوحه، دلیل برهم خوردن این نشست است.

این گروه در یک اعلامیه گفته است که قرار بود این نشست، شبیه نشست مسکو، میان طالبان و شماری از چهره‌های سیاسی افغانستان انجام شود، اما به گفته طالبان، دولت افغانستان با برگزاری برنامه‌های مختلف، تلاش کرد نشان بدهد که این نشست میان طالبان و نمایندگان دولت افغانستان برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG