لینک های دسترسی

Breaking News

'امیدواری' حکومت افغانستان از اعلامیۀ سه‌جانبه مسکو


وزارت خارجه افغانستان یک روز پس از پایان نشست سه جانبه مسکو می‌گوید هر کشوری که افغانستان را برای رسیدن به صلح کمک کند از آن استقبال می‌کند.

نشستی میان نمایندگان امریکا، روسیه و چین در مسکو که در مورد روند صلح افغانستان برگزار شده بود، با انتشار بیانیه‌ای ناوقت روز گذشته (جمعه) پایان یافت. در این نشست نمایندگان سه کشور، از گروه طالبان خواسته اند که "در زودترین فرصت ممکن" در گفتگوهای گسترده‌ای با حضور نمایندگان دولت افغانستان شرکت کنند.

صبغت الله احمدی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان روز شنبه (۷ ثور) به صدای امریکا گفت هر کشوری تاثیرگذار در منطقه و جهان که می‌خواهد افغانستان را برای رسیدن به صلح کمک کند باید به رهبری و مالکیت دولت افغانستان در این روند احترام بگذارد.

آقای احمدی همچنان افزود: " ایالات متحده امریکا، روسیه و چین تاکید بر گفتگوهای مستقیم میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و نمایندگان طالبان کرده اند، و ما هم امیدوار هستیم که طالبان از این فرصت‌ها به گونۀ خوب استفاده بکنند که این برای ما قابل استقبال است".

در همین حال، برخی از چهره‌های سیاسی به شمول حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز از برگزاری این نشست استقبال کرده اند.

دفتر رسانه‌های آقای کرزی با نشر اعلامیه‌ای گفته است: "امیدوارم که توافق نظر قدرت‌هاى بزرگ جهان در همكارى با كشورهاى همسایه بتواند با اقدامات عملى، نتايج مطلوب و مثمر را در تامين صلح سرتاسري و دايمی در افغانستان به همراه داشته باشد".

یکی از اهداف نشست مسکو، وارد کردن فشار بر طالبان برای آغاز گفتگوهای مستقیم با دولت افغانستان خوانده شده بود. تا اکنون این گروه از گفتگوهای مستقیم با حکومت افغانستان خودداری کرده است.

نشست مسکو، که دومین نشست از این نوع میان امریکا، روسیه و چین بود، هم‌چنین روی برقراری آتش‌بس سراسری در افغانستان تاکید کرده و افزوده که تمام جناح‌های درگیر باید به عنوان اقدامات اولیه، روی برنامه‌های به توافق برسند که خشونت‌ها را در افغانستان به شکل فوری کاهش دهد.

XS
SM
MD
LG