لینک های دسترسی

Breaking News

عطا برای 'از پا درآوردن حکومت' خواستار تظاهرات سراسری شد


آقای نور خواستار "مسدود کردن شاهراه‌ها، وزارتخانه‌ها و اطراف ریاست جمهوری" شد
آقای نور خواستار "مسدود کردن شاهراه‌ها، وزارتخانه‌ها و اطراف ریاست جمهوری" شد

عطا محمد نور، رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی، ادامۀ کار حکومت وحدت ملی افغانستان را پس از اول ماه جوزا "نامشروع" خوانده و از مردم افغانستان خواسته است که برای "از پا درآوردن" این حکومت دست به کار شوند.

آقای نور در یک پیام ویدیویی هشدار داده است که "اعتراضات سراسری" پس از عید رمضان در کابل و ولایات آغاز خواهد شد. او در این پیام ویدیویی از طرفدارانش خواسته است تا "برای (راه اندازی) یک حرکت بزرگ ملی تا از پا درآوردن این حکومت تحمیلی دکتاتورمابانه، تصمیم‌شان جدی و قاطع باشد."

آقای نور هم‌چنین از نیروهای امنیتی افغانستان خواسته است که در این زمینه از حکومت حمایت نکنند و با "حفظ بی‌طرفی، خود را با ملت مواجه نکنند."

براساس ماده ۶۱ قانون اساسی افغانستان، وظیفه رییس جمهور در اول جوزای سال پنجم ریاست جمهوری پایان می‌یابد. ولی قانون اساسی حکم می‌کند که انتخابات ریاست جمهوری باید در مدت ۳۰ تا ۶۰ روز پیش از پایان کار رییس جمهور برگزار شود.

پیش از این، شورای نامزدان انتخابات افغانستان که متشکل از ۱۲ نامزد انتخابات ریاست جمهوری است نیز ادامۀ کار حکومت وحدت ملی را پس از اول ماه جوزا غیرقانونی خوانده و هشدار داده بود که در صورت ادامۀ کار آقای غنی به عنوان رییس جمهور، افغانستان به "بی‌ثباتی و بحران" خواهد رفت.

اما حکومت افغانستان ادامۀ کار رئیس جمهور را بر بنیاد فیصلۀ ستره محکمه و قوانین انتخاباتی آن کشور قانونمند می‌داند.

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان پیشتر گفته بود: "یگانه مرجع تفسیر قانون اساسی، ستره محکمه جمهوری اسلامی افغانستان است. افراد، اشخاص و نهادها نمی‌توانند به میل خود قانون را تفسیر کنند. همچنان ماده ۱۰۴ قانون انتخابات افغانستان، فقره ششم در رابطه به مقام‌های انتخاباتی صراحت دارد."

ستره محکمه افغانستان حدود یک ماه پیش ادامۀ کار رییس جمهور غنی را تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و اعلام نتایج آن تمدید کرد.

استناد ستره محکمه و آقای غنی برای ادامۀ کار، به ماده ۱۰۴ قانون اساسی است که می‌گوید "هرگاه انتخابات تعلیق یا تعویق گردد، اعضای عهده‌های انتخاباتی مندرج این قانون، الی برگزاری انتخابات و اعلام نتایج آن به کار خویش ادامه می‌دهند."

روز چهارشنبه که مصادف بود با اول ماه جوزا، شهر کابل چهره نظامی به خود گرفته و شماری از راه‌های منتهی به ارگ ریاست جمهوری برای چندین ساعت مسدود بود.

وزارت داخله افغانستان گفت که قرار بود کابل شاهد یک "مظاهره بزرگ" باشد و از این رو، نیروهای امنیتی "در حالت آماده‌باش قرار داشتند."

XS
SM
MD
LG