لینک های دسترسی

Breaking News

حمله مرگبار به معترضان سودانی؛ ملل متحد وضعیت را بررسی می‌کند


حمله نیروهای امنیتی به معترضان در خرطوم
حمله نیروهای امنیتی به معترضان در خرطوم

یک روز پس از حمله خونین نظامیان سودان به یک تجمع اعتراضی در خرطوم، پایتخت سودان، شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته است که نشستی را برای بررسی وضعیت سودان برگزار می‌کند.

این نشست به درخواست بریتانیا و آلمان، بعد از ظهر روز سه شنبه چهارم جون (۱۴ جوزا) برگزار می‌شود.

شاهدان عینی و رهبران معترضان سودان گفته اند که روز دوشنبه، در حمله نیروهای امنیتی سودان به تجمع معترضان، ۳۵ نفر کشته شدند.

شورای نظامی سودان روز سه شنبه اعلام کرد که تمام توافقات خود را با رهبران معترضان برهم زده و ظرف هفت ماه آینده، انتخابات را برگزار خواهد کرد.

سودان در چندین ماه گذشته، شاهد اعتراض‌های گسترده بوده است. این اعتراض‌ها، پس از سرنگونی عمر البشیر در ماه اپریل نیز بر سر اینکه چه کسی رهبری سودان را برعهده بگیرد، ادامه یافته است.

بدنبال رویارویی روز گذشته میان نیروهای امنیتی سودان و معترضان، رهبران گروه معترضان خواهان یک نافرمانی مدنی گسترده در برابر شورای نظامی سودان شده اند.

اتحادیه پیلوت‌های سودان، یکی از نخستین گروه‌ها است که با پیوستن به درخواست نافرمانی مدنی، خواستار اعتصاب کاری پیلوت‌ها شده است.

در همین حال، هزاران نفر در سودان روز سه شنبه از مراسم عید فطر تجلیل کرده اند. این در حالیست که شورای نظامی سودان به برگزاری مراسم عید در روز چهارشنبه تاکید کرده بود.

شماری از معترضان به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته اند که تصمیم شورای نظامی برای تاخیر یک روزه در برگزاری عید، تلاشی برای "در خانه نگه‌داشتن" معترضان، یک روز پس از حملات مرگبار نیروهای امنیتی بوده است.

XS
SM
MD
LG