لینک های دسترسی

Breaking News

روحانی احتمال دیدار با ترمپ را رد کرد


رییس جمهور ایران احتمال دیدار با رییس جمهور ایالات متحده امریکا را رد کرده و گفته که برای ایجاد تغییرات مثبت در روابط دو کشور، در قدم نخست نیاز است امریکا تحریمات خود را علیه ایران لغو کند.

این اظهارات یک روز پس از آن ابراز می‌شود که دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا از احتمال دیدار با همتای ایرانی خود حرف زد و گفت که اگر شرایط مناسب فراهم شود، با آقای روحانی ملاقات خواهد کرد.

با این حال، رییس جمهور ایران در اظهاراتی که روز سه شنبه ۲۷ آگست (۵ اسد) از تلویزیون دولتی ایران پخش شد، گفت: "بدون لغو تحریمات امریکا، ما شاهد هیچ‌گونه پیشرفت مثبتی نخواهیم بود... اگر کسی بخواهد از این (دیدار) تنها به عنوان فرصتی برای عکس گرفتن با روحانی استفاده کند، ناممکن است."

آقای روحانی در حالی احتمال دیدار با آقای ترمپ را رد کرده که پیش از این گفته بود اگر گفتگو بتواند راه حلی برای وضعیت موجود فراهم کند، به آن متوسل خواهد شد.

آقای روحانی گفته بود: "اگر بدانم که رفتن به یک جلسه و دیدار با یک فرد به توسعه کشورم کمک کرده و مشکلات مردم را حل می‌کند، چنین فرصتی را از دست نخواهم داد. حتی اگر احتمال پیروزی ۹۰ درصد نباشد و تنها ۲۰ و یا ۱۰ درصد باشد، باز هم نباید آن را از دست دهیم."

احتمال دیدار روسای جمهور امریکا و ایران بدنبال پادرمیانی امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه مطرح شد. آقای مکرون گفته بود که امیدوار است این دیدار ظرف چند هفته آینده صورت گیرد.

پیش از این نیز، فرانسه در پی میانجی‌گری میان ایران و امریکا برای کاهش تنش‌ها بوده است. با این حال، رییس جمهور ترمپ گفته که فرانسه نمایندۀ امریکا نیست و به گفته او "امریکا مسیر خود را در قبال موضوع ایران دنبال می‌کند."

XS
SM
MD
LG