لینک های دسترسی

Breaking News

دپلومات‌های امریکایی: شکست مذاکرات بین‌الافغانی، خطر جنگ داخلی را در پی دارد


هیات مذاکره‌کنندۀ طالبان
هیات مذاکره‌کنندۀ طالبان

گروهی از دپلومات‌ها و سفیران پیشین امریکا برای افغانستان، با انتشار یک اعلامیۀ مشترک، نسبت به اقدامات شتابزده در زمینۀ توافقات صلح با طالبان هشدار داده اند.

در این اعلامیه تاکید شده است که آغاز خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، باید مشروط به پایان جنگ باشد؛ در غیر آن، تضمین اینکه طالبان – در صورت کاهش حمایت امریکا از دولت افغانستان – از جنگ دست بکشند، دشوار خواهد بود.

این اعلامیه که ۹ نفر از سفیران پیشین امریکا برای افغانستان پای آن امضا کرده اند، از سوی شورای اتلانتیک منتشر شده است.

در متن این اعلامیه آمده است: "هنوز واضح نیست که صلح (با طالبان) امکان‌پذیر باشد. طالبان به شکل واضح شرایط خود را برای رسیدن به یک توافق صلح با سایر افغان‌ها اعلام نکرده و نه هم این گروه سابقه‌ای برای همکاری با سایر گروه‌های سیاسی دارد."

اعلامیه افزوده: "اگر ما حمایت خود را از حکومت افغانستان کاهش بدهیم و مذاکرات (بین‌الافغانی) با شکست روبرو شود، پیامد آن می‌تواند بازگشت افغانستان به یک جنگ داخلی کامل باشد. اگر دولت متزلزل شود، آن‌هایی که از زندگی تحت حاکمیت طالبان خاطرات بدی دارند، به جنگ متوسل خواهند شد."

دپلومات‌های سابق امریکایی به دولت دونالد ترمپ توصیه کرده اند که برای جلوگیری از چنین وضعیتی، نیاز است تا کاهش قابل‌ملاحظۀ نیروهای امریکایی از افغانستان، پیش از برقراری صلح انجام نشود.

آن‌ها پیشنهاد کرده اند که برای تشویق آغاز گفتگوهای صلح، خوب است تنها بخش کوچکی از سربازان امریکایی افغانستان را ترک کنند، و نیز هیچ جدول زمانی برای خروج سایر سربازان امریکایی از افغانستان اعلام نشود.

مقامات امریکایی گفته اند که براساس توافقات شان با طالبان، قرار است ۵۰۰۰ سرباز امریکایی در فاصله ۱۳۵ روز پس از امضای توافق میان امریکا و طالبان، افغانستان را ترک کنند.

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان اخیرا اعلام کرد که متن توافق با طالبان نهایی شده و منتظر امضای رییس جمهور ترمپ است.

XS
SM
MD
LG