لینک های دسترسی

Breaking News

منشی عمومی ناتو: ایران مسوول بی‌ثباتی کل منطقه است


بدنبال حملات هفتۀ گذشته به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو گفته است که نسبت به تشدید تنش‌ها در منطقه "به شدت نگران است."

مسوولیت این حملات را گروه شورشی حوثی مستقر در یمن که از پشتیبانی ایران برخوردار است، برعهده گرفت. روز گذشته امریکا ایران را به انجام این حملات متهم کرد؛ اتهاماتی که از سوی مقامات دولت ایران رد شده است.

منشی عمومی ناتو که برای نخستین بار راجع به تحولات اخیر در منطقه صحبت می‌کرد، گفت که پیمان ناتو نسبت به آنچه که در منطقه جریان دارد، به ویژه اقداماتی که از سوی ایران صورت می‌گیرد، نگران است.

آقای استولتنبرگ که با خبرگزاری فرانسه صحبت می‌کرد، ایران را مسوول بی‌ثباتی در منطقه توصیف کرد.

او گفت: "ما حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را به شدت محکوم می‌کنیم... ما از آنچه که می‌بینیم، به ویژه از جانب ایران، نگران استیم. ایران از گروه‌های مختلف تروریستی حمایت می‌کند و مسوول بی‌ثباتی کل منطقه است... ایران نباید هیچ‌گاهی به اسلحه هسته‌ای دست پیدا کند."

منشی عمومی ناتو هم‌چنین از تمام جناح‌ها تقاضا کرد تا در راستای کاهش تنش‌ها در منطقه گام بردارند.

همزمان با این، دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده امریکا گفته است که هر گونه حمله به ایران، متناسب با حملات این کشور به تاسیسات نفتی عربستان سعودی خواهد بود.

آقای ترمپ با آنکه از آمادگی کشورش برای جنگ با ایران حرف زد، اما تاکید کرد که امریکا به خودداری از جنگ با ایران متمایل است.

در پی این اظهارات، علی خامنه‌ای، رهبر ایران بار دیگر گفته است که فشارهای امریکا مقامات ایران را مجبور به گفتگو با امریکا نخواهد کرد.

تلویزیون دولتی ایران به نقل از آقای خامنه‌ای گفت: "مقامات ایرانی، در هیچ سطحی، با مقامات امریکایی دیدار نخواهند کرد... این بخشی از پالیسی آن‌ها برای آوردن فشار بر ایران است."

XS
SM
MD
LG