لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان ملل: در ۴ سال نزدیک به ۳۵۰۰ کودک در افغانستان کشته شده اند


سازمان ملل متحد گفته است که در اثر خشونت‌ها در افغانستان در چهار سال گذشته، نزدیک به ۳۵۰۰ کودک در این کشور کشته و بیش از ۹۰۰۰ کودک دیگر زخمی شده اند.

یک گزارش جدید سازمان ملل متحد گفته که ظرف چهار سال اخیر، بیش از چهارده هزار مورد "تخلف جدی" در برابر کودکان در افغانستان را ثبت کرده است.

انتونیو گوترش، منشی عمومی سازمان ملل متحد "سطح هشدار دهندۀ" خشونت در برابر کودکان در افغانستان را که به گفتۀ سازمان ملل متحد از سوی تمامی جناح‌ها صورت گرفته، محکوم کرده است.

براساس گزارش سازمان ملل متحد، کودکانی که در جریان سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ کشته و یا زخمی شده اند، تقریبا یک سوم تمام قربانیان غیرنظامی در افغانستان را تشکیل می‌دهند.

در این گزارش آمده که این آمار، افزایش ۸۲ درصدی در مقایسه با دورۀ زمانی چهار سال پیش از آن را نشان می‌دهد.

آقای گوترش همزمان با نشر این گزارش گفت: "افزایش تلفات کودکان ناشی از درگیری‌ها، انفجارها و حملات هوایی بوده است."

این گزارش گفته که تلفات کودکان ناشی از حملات هوایی "از سال ۲۰۱۵ تا حالا به شکل قابل‌ملاحظه‌ای افزایش یافته است." براساس این گزارش، ۱۰۴۹ کودک از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ قربانی حملات هوایی شده و از این جمله، ۴۶۴ کودک کشته شده اند.

استخدام کودکان و بدرفتاری جنسی

علاوه بر این، گزارش سازمان ملل متحد می‌گوید که ظرف چهار سال گذشته، حداقل ۲۷۴ مورد استخدام کودکان از سوی گروه‌های مسلح و نیروهای دولتی تثبیت شده است.

با این حال، آقای گوترش افزود که رقم واقعی استخدام کودکان در جنگ افغانستان می‌تواند به مراتب بیشتر باشد. او به عنوان نمونه به گزارش‌های سال ۲۰۱۶ اشاره کرد که حاکی از استخدام بیش از سه هزار کودک تنها از سوی گروه‌های مسلح بود.

این گزارش هم‌چنین از ۱۷ مورد تثبیت شدۀ بدرفتاری جنسی در برابر کودکان جنگ در افغانستان یاد کرده که شامل ۱۳ پسر و ۴ دختر می‌شود.

اما آقای گوترش گفته که ارقام مجموعی تجاوز جنسی و بدرفتاری با کودکان عمدتا به دلیل محدودیت‌های اجتماعی و ترس از انتقام‌گیری، پایین‌تر از آمار واقعی گزارش می‌شود.

XS
SM
MD
LG