لینک های دسترسی

Breaking News

ورود زنان ایران به ورزشگاه فوتبال پس از چهل سال ممنوعیت


زنان در ورزشگاه آزادی تهران
زنان در ورزشگاه آزادی تهران

زنان ایرانی برای نخستین در چهل سال گذشته، اجازه یافتند برای تماشای یک مسابقۀ فوتبال مردانه وارد ورزشگاه ملی تهران شوند.

اندکی پس از انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ در ایران، زنان از ورود به ورزشگاه‌ها برای تماشای بازی‌های مردان ممنوع شدند.

ولی در پی افزایش فشارها از سوی فدراسیون بین‌المللی فوتبال و کمپاین‌های فعالان حقوق زنان، مقامات در ایران برای نخستین بار حدود ۳۰۰۰ تکت را برای زنان اختصاص دادند تا مسابقه آمادگی جام جهانی روز پنجشنبه (۱۰ اکتوبر – ۱۸ میزان) میان تیم‌های ایران و کمبودیا را در تهران تماشا کنند.

ورزشگاه آزادی تهران، ظرفیت ۷۸۰۰۰ تماشاچی را در یک وقت دارد و بخش مشخصی از این ورزشگاه برای زنان تماشاکننده اختصاص یافته است.

اختصاص محل جداگانه برای زنان، اعتراض‌ فعالان را بدنبال داشته که خواستار حضور زنان در ورزشگاه در کنار اعضای مرد خانواده‌هایشان استند.

تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد که زنان حدود دو ساعت قبل از آغاز مسابقه در ورزشگاه حاضر شده و در حالی که اکثر چوکی‌های ورزشگاه خالی است، با تکان دادن پرچم‌ها ابراز احساسات می‌کنند.

اگرچه فعالان حقوق زنان از حضور زنان در جریان این مسابقۀ فوتبال استقبال کرده اند، اما هنوز معلوم نیست که زنان در بازی‌های آینده نیز اجازۀ ورود به ورزشگاه‌ها را خواهند داشت یا نه.

بدنبال خودسوزی سحر خدایاری، دختر جوان ایرانی که به دلیل ورود غیرقانونی به یک ورزشگاه در ایران تحت پیگرد عدلی قرار داشت، فشارهای جهانی بر ایران برای برداشتن ممناعت حضور زنان در ورزشگاه‌ها بیشتر شد.

رییس فیفا از مقامات ایران خواسته است که به زنان اجازه بدهند نه تنها در مسابقات آمادگی جام جهانی، بلکه در تمام مسابقات فوتبال در ایران حضور داشته باشند.

XS
SM
MD
LG