لینک های دسترسی

Breaking News

ایران؛ تنها کشوری که به زنان اجازۀ ورود به ورزشگاه نمی‌دهد


ایران تنها کشوری است که به زنان اجازه ورود به ورزشگاه ها و تماشای مسابقات مردانه را نمی دهد.

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۸ میلادی قانون ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه ها را از بین برد و زنان افغانستان فقط در دورۀ حاکمیت رژیم طالبان از تماشای بازی های مردانه در ورزشگاه ها محروم بودند.

بعد از سال ۲۰۰۱ و تشکیل حکومت موقت از نظر قانونی هیچ ممانعتی برای حضور زنان در ورزشگاه های افغانستان وجود ندارد.

ورود زنان به ورزشگاه ها و تماشای مسابقات مردانه از سال ۱۹۷۹ میلادی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران منع شد و تماشای برنامه های ورزشی مردان برای زنان در ایران محدود به پرده های تلویزیون است.

هرچند زنان غیر ایرانی حق ورود به ورزشگاه ها و تماشای مسابقات را دارند، اما شمار آنها محدود است.

زنان ایرانی برای ورود به ورزشگاه ها و تماشای زندۀ مسابقات فوتبال با کارزارهای مدنی، نامه فرستادن به فدراسیون بین المللی فوتبال و تغییر چهره و پوشش مردانه سعی کرده اند در برابر این ممنوعیت قرار بگیرند، اما این تلاش‌ها عمدتا پیگرد قانونی به همراه داشته است.

در روزهای اخیر خبر مرگ سحر خدایاری، از هواداران فوتبال در ایران که در پی محکومیت به دلیل تلاش برای ورود به ورزشگاه، خودسوزی کرده بود، باعث شد که ممنوعیت از حضور زنان در ورزشگاه های ایران در جهان بارتاب گسترده ای داشته باشد.

سحر خدایاری در رسانه های اجتماعی به "دختر آبی" مشهور شد.

دختر آبی کیست؟

سحر خدایاری، یکی از طرفداران تیم استقلال ایران بود که رنگ آبی نشانه آن است و به همین دلیل در رسانه های اجتماعی به "دختر آبی" شهرت یافت. خانم خدایاری به دلیل تلاش برای حضور در ورزشگاه و تماشای فوتبال تیم مورد علاقه اش تحت پیگرد قرار گرفت و سرانجام در پی به درازا کشیدن موضوع پرونده اش در روبروی ساختمان محکمه خودسوزی کرد و پس از آن درگذشت.

واکنش ها

خبر مرگ سحر خدایاری در داخل و خارج ایران واکنش های زیادی را به همراه داشت.

باشگاه استقلال با نشر ویدیویی در صفحه رسمی اش به یادبود از سحر خدایاری، پیش از شروع تمرینات یک دقیقه سکوت کرد.

فرهاد مجیدی، یکی از بازیکنان سابق تیم استقلال با نشر عکس ورزشگاه خالی در صفحه انستاگرام خود نوشت: "سحر جان، سکوهای آزادی حسرت دیدنت را تا ابد خواهد داشت."

هنرپیشه های سینما و تلویزیون ایران از قبیل مهناز افشار، جعفر پناهی، آناهیتا همتی، سیامک انصاری از خانم خدایاری نوشتند و اعتراض خود را اعلام کردند.

سازمان ابتکارات جهانی دیدبان حقوق بشر با همکاری لیگ برابری، جایزه ورزش برای حقوق بشر را به مدافعان حقوق زنان برای حضور زنان در ورزشگاه های ایران اختصاص داد.

مریم شجاعی، بنیانگذار کارزار "نه به ممنوعیت زنان" به نمایندگی از زنان ایران در این برنامه که در شهر نیویارک برگزار شد اشتراک کرد و جایزه ویژه را به "سحر خدایاری" تقدیم کرد.

در افغانستان زنان و مردان در هنگام تماشای فوتبال میان تیم های شاهین آسمایی و سمیرغ البرز با حمل پلاکاردهایی که هشتگ دختر آبی روی آن نوشته شده بود، حمایت خود را از حق زنان ایرانی برای ورود به ورزشگاه ها اعلام کرده و نام او را صدا زدند.

فرحناز فروتن یکی از تماشاچیان این بازی در شهر کابل و معترض به مرگ دختر آبی در صفحه فیسبوک خود نوشته است: "می خواستیم بگوییم مبارزه برای حق در همه دنیا یک پل مشترک دارد؛ همبسته گی و ایستادگی. هیچ مرز سیاسی نمی تواند پل را بشکند. مارا ببینید! ما زنده ایم! ما از خون خود جوانه می زنیم."

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا نسبت به درگذشت دختر آبی واکنش نشان داده و در جلسه مطبوعاتی که روز پنج شنبه هفته گذشته برگزار شد، عکس سحر خدایاری را به حمایت از حق زنان برای ورود به ورزشگاه نمایش داد.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در توییتر خود نوشت: "ما از شنیدن خبر درگذشت سحر خدایاری، دختر آبی پس از به آتش کشیدن خود در اعتراض به تبعیض رژیم اسلامی علیه زنان، از جمله در مورد رویدادهای ورزشی، غمیگن و خشمگین شده ایم."

  • 16x9 Image

    فاطمه حسینی

    فاطمه حسینی کار با رسانه را از سال ۲۰۰۷ آغاز کرد و از سال ۲۰۱۸ در بخش دری صدای امریکا به صفت تهیه کننده، گزارشگر و ویدیو ادیتور کار می کند.

XS
SM
MD
LG