لینک های دسترسی

Breaking News

خشونت علیه خبرنگاران افغانستان؛ 'از عاملان بازخواست نمی‌شود'


خبرنگاران افغانستان (عکس از آرشیف)
خبرنگاران افغانستان (عکس از آرشیف)

دیدبان حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) می‌گوید که در دو دهۀ گذشته، ۱۱۵ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در افغانستان کشته شده اند.

این نهاد اما گفته که در جریان این سال‌ها، نهادهای عدلی و قضایی افغانستان تنها به شش مورد از این حوادث رسیدگی کرده اند.

سفارت امریکا در کابل نیز گفته که دستگاه عدلی و قضایی افغانستان در بسیاری از موارد، به جرایم در برابر خبرنگاران رسیدگی نکرده است.

دوم نوامبر، برابر با یازدهم عقرب، روز بین‌المللی پایان دادن به معافیت جرایم علیه خبرنگاران است. افغانستان، یکی از خطرناک‌ترین کشورها برای خبرنگاران گزارش شده است.

نوید محمدی، مسوول سازمان نی می‌گوید که افغانستان در صدر فهرست کشورهایی قرار دارد که موارد خشونت علیه خبرنگاران در آن مورد پیگیرد عدلی و قضایی قرار نمی‌گیرد.

به گفتۀ دیدبان رسانه‌های آزاد افغانستان، گروه داعش، طالبان و افراد مسلح ناشناس عاملان اصلی خشونت در برابر خبرنگاران بوده اند.

از میان ۱۱۵ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای که در دو دهۀ گذشته کشته شده اند، یازده نفر آنان زنان بوده اند.

صدیق الله توحیدی، مسوول کمیته مصوونیت خبرنگاران افغانستان به صدای امریکا گفت که ظرف سال‌های اخیر توجه نهادهای عدلی و قضایی به خشونت علیه خبرنگاران جلب شده و پس از جمع‌آوری اطلاعات در مورد حدود ۷۰۰ قضیه، چهارصد قضیه از سوی پولیس نیازمند تحقیقات بیشتر تشخیص داده شد.

آقای توحیدی افزود: "با وجود این اقداماتی که صورت گرفته، به باور ما هنوز این اقدامات بسنده نیست. باید تمام پرونده‌ها جدأ مورد برررسی قرار می‌گرفت، کسانی که مرتکب خشونت شده بودند یا به نحوی در جنایت و قتل خبرنگاران دخیل بودند، باید بازداشت می‌شدند، مجازات می‌شدند که متاسفانه چنین نشده."

همزمان با این، لوی سارنوالی افغانستان از رسیدگی به ۶۰ قضیه خشونت علیه خبرنگاران خبر می‌دهد.

جمشید رسولی، سخنگوی لوی سارنوالی به صدای امریکا گفت که ۳۳ مورد خشونت علیه خبرنگاران که در جریان حکومت حامد کرزی صورت گرفته بود و نیز ۲۷ مورد دیگر در جریان عمر حکومت وحدت ملی، از سوی این نهاد بررسی شده است.

کمیته بررسی قضایای خشونت علیه خبرنگاران در وزارت داخله افغانستان اما می‌گوید که تنها از آغاز سال جاری میلادی تا اکنون، ۶۵ قضیه خشونت علیه خبرنگاران را ثبت کرده است.

XS
SM
MD
LG