لینک های دسترسی

Breaking News

عفو بین‌الملل: حداقل ۱۰۶ نفر از معترضان در ایران کشته شده اند


اعتراض‌های ایران
اعتراض‌های ایران

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده که در نتیجۀ خشونت‌ها در جریان تظاهرات چند روز اخیر در ایران، حداقل ۱۰۶ نفر در ۲۱ شهر این کشور کشته شده اند.

عفو بین‌الملل در صفحۀ تویتر خود نوشته که نوارهای تایید شده‌ای ویدیویی، اظهارات شاهدان عینی و اطلاعات فعالان و ناظران، نمایانگر "روند وحشتناک کشتارهای غیرقانونی از سوی نیروهای امنیتی ایران است."

این سازمان پیش از این نیز اعلام کرده بود که صدها نفر در جریان این خشونت‌ها زخمی و بیش از یک هزار نفر دیگر از سوی نیروهای امنیتی ایران بازداشت شده اند.

هنوز مقامات دولتی ایران آمار مشخصی از تلفات ناشی از خشونت‌های تظاهرات در این کشور ارایه نکرده اند.

ابراز نگرانی سازمان ملل و امریکا

کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نسبت به استفادۀ نیروهای امنیتی ایران از سلاح گرم در برابر تظاهرکنندگان ابراز نگرانی عمیق کرده و از مقامات ایرانی خواسته است که در برخورد با اعتراضات، از زور کار نگیرند.

سخنگوی این اداره که روز سه شنبه (۱۹ نومبر – ۲۸ عقرب) با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت که گزارش‌هایی در دست دارند که نشان می‌دهد ده‌ها نفر تا حالا در جریان خشونت‌های اخیر در شهرهای مختلف ایران کشته شده اند.

او گفت که رقم تلفات ناشی از این خشونت‌ها "به شدت جدی است."

شهرهای مختلف ایران ظرف روزهای اخیر شاهد اعتراض‌های گسترده در واکنش به سهمیه‌بندی و بلند رفتن قیمت تیل بوده است.

این تظاهرات در بسیاری موارد به خشونت کشیده شده است.

مایک پمپیو، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز نسبت به خشونت‌ها در جریان تظاهرات ابراز نگرانی کرده و گفته است که "جهان نظاره‌گر رفتار رژیم ایران است."

آقای پمپیو در صحبت با خبرنگاران گفت که ایران باید از توسل به خشونت در برابر مردم دست بردارد و به شکل فوری دسترسی شهروندان خود به انترنت را دوباره مهیا سازد.

ظرف روزهای اخیر، دسترسی مردم در ایران به انترنت مختل شده و این موضوع روی اطلاع رسانی در مورد جزییات تظاهرات تاثیر گذاشته است.

شماری از معترضان ايرانی در چند روز گذشته خواهان کنار رفتن رهبران این کشور شده و شعارهای ضد علی خامنه‌ای، رهبر ایران سر داده اند.

گزارش‌ها حاکیست که تعداد زیادی از معترضان تا حالا از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده اند.

تلویزیون دولتی ایران، شام روز سه شنبه تصاویری از خسارات ناشی از تظاهرات را منتشر کرد و اعتراض‌کنندگان را "آشوب‌گر" خواند.

در همین حال، روزنامۀ کیهان در ایران، به نقل از مقامات قضایی این کشور گزارش داده که عاملان خشونت‌ها در جریان تظاهرات، با مجازات اعدام روبرو خواهند بود.

این اظهارات تا حالا به صورت رسمی از سوی مقامات ایرانی تایید نشده است.

XS
SM
MD
LG