لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: امریکا قدرتمندترین کشور هسته‌ای جهان است


دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده امریکا گفته است که کشورش سرمایه گذاری قابل ملاحظه‌ای در بخش اسلحۀ هسته‌ای انجام داده و به قدرتمندترین کشور در این عرصه بدل شده است.

اما آقای ترمپ با این حال تاکید کرد که خواهان کاهش اسلحۀ هسته‌ای در جهان است.

رییس جمهور ترمپ روز سه شنبه (۳ دسمبر) در جریان یک کنفرانس خبری مشترک با جستن ترودو، صدراعظم کانادا، در حاشیۀ نشست سران ناتو در لندن گفت: "ما پول هنگفت در بخش (سلاح هسته‌ای) مصرف می‌کنیم. ما سلاح هسته‌ای جدید تولید کرده ایم و سلاح هسته‌ای سابقۀ خود را نیز نوسازی کردیم."

او افزود: "بسیار خوب خواهد شد که اگر کاری انجام دهیم تا (تولید سلاح هسته‌ای) و نوسازی آن را توقف دهیم..."

رییس جمهور ایالات متحده همچنین گفت که با روسیه و چین کار می کند تا با این دو قدرت به یک توافق جدید هسته‌ای برسد.

آقای ترمپ در ماه آگست سال جاری به صورت رسمی از "پیمان نیروی هسته‌ای میان‌برد" با روسیه خارج شد. او یک بار دیگر روسیه را به تخطی از این پیمان متهم کرد.

این پیمان در سال ۱۹۸۷ میلادی میان رونالد ریگن، رییس جمهور پیشین ایالات متحده و میخاییل گرباچف، رییس جمهور وقت اتحاد جماهیر شوروی امضا شد. هدف این پیمان، از بین بردن میزایل های با برد کوتاه و متوسط بود که قادر به حمل سلاح اتمی است.

رییس جمهور ایالات متحده گفت که پس از امریکا، قدرت دوم هسته‌ای در اختیار روسیه است و چین در ردۀ سوم قرار دارد که ممکن تا پنج سال آینده، قدرت هسته‌ای بیجینگ نیز افزایش یابد.

بر اساس گزارش انجمن کنترول سلاح که یک نهاد غیر حزبی مستقر در ایالات متحده است، در حال حاضر نه کشور در سراسر جهان مجهز با اسلحه هسته‌ای است که شامل ایالات متحده، روسیه، چین، فرانسه، انگلستان، پاکستان، هند، اسراییل و کوریای شمالی می شود.

با اینحال، اسراییل تا کنون به گونۀ رسمی داشتن اسلحۀ هسته‌ای را رد یا تایید نکرده است.

بر اساس گزارش این انجمن، در کل حدود ۱۴ هزار سرگلوله هسته‌ای در جهان موجود است که تقریباً ۹۰ درصد آن در کنترول ایالات متحده و روسیه قرار دارد.

از آن جمله ۹۵۰۰ سرگلوله هسته‌ای در اختیار نظامیان این نه کشور قرار دارد و قرار است متباقی از بین برده شود.

XS
SM
MD
LG