لینک های دسترسی

Breaking News

غنی و عبدالله به طور جداگانه تحلیف به جا آوردند


محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله در ارگ و سپیدار به طور جداگانه مراسم تحلیف ریاست جمهوری را به جا آوردند.

مراسم تحلیف آقای غنی با حضور برخی سفیران و دپلومات‌های خارجی با چند ساعت تاخیر در ارگ برگزار شد و یوسف حلیم، قاضی القضات افغانستان آقای غنی را سوگند وفاداری داد.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان پس از چندین ماه تاخیر در ۲۹ دلو نتایج انتخابات ریاست جمهوری آن کشور را اعلام و محمد اشرف غنی را رییس جمهور معرفی کرد؛ اما عبدالله عبدالله نتایج انتخابات را تقلب‌آمیز خواند و گفت که حکومت همه شمول را شکل می‌دهد.

از سوی دیگر عبدالله عبدالله با دو معاون‌اش در ریاست اجراییه افغانستان و با حضور صد‌ها هوادارش سوگند وفاداری یاد کرد و او را مولوی شهزاده شاهد سوگند وفاداری داد.

آقای عبدالله پس از انجام مراسم تحلیف سخنرانی کرد و گفت: "اگر در سال ۲۰۱۴ به هدف ثبات و وحدت ملی، تن به مصلحت نمی‌دادیم کشور به بحران می‎رفت، اما اکنون موضوع کاملا برعکس است. اگر این‌بار به نام مصلحت نتیجه تقلب را می‌پذیرفتیم فاتحه دموکراسی در افغانستان باید خوانده می‌شد و این به مصلحت کشور نبود."

پس از انجام مراسم تحلیف و هنگام سخنرانی آقای غنی، صدای چند انفجار در ساحۀ نه چندان دور از ارگ به گوش رسید و شرکت کنندگان را هراسان کرد، اما آقای غنی به صحبت خود ادامه داد. تا کنون جزییاتی در مورد تلفات این انفجارها در دست نیست.

در مراسم تحلیف آقای غنی، زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان، راس ویلسن، شارژدافیر ایالات متحدۀ امریکا در کابل، جنرال اسکات میلر، فرماندۀ ماموریت حمایت قاطع، نیکولاس کی، نمایندۀ ملکی ناتو در افغانستان و تادامیچی یاماموتو، نمایندۀ ویژه ملل متحد در کابل شرکت کرده بودند.

در مراسم تحلیف آقای غنی همچنان سفیران برخی از کشورها به شمول شارژدافیر کانادا، اتحادیه اروپا، دنمارک، آسترالیا، ناروی، آلمان، پاکستان و برخی از دپلومات‌های کشورهای عربی در افغانستان نیز حضور داشتند.

مراسم تحلیف آقای غنی به گونۀ زنده از تلویزیون ملی افغانستان پخش شد و شماری از تلویزیون‌های خصوصی مراسم تحلیف آقای عبدالله را پوشش دادند.

قرار بود مراسم تحلیف صبح دوشنبه برگزار شود، اما انجام این مراسم تا عصر روز به تاخیر افتاد. گفته‌ می‌شود که زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان در طول روز دوشنبه چندین بار به ارگ و سپیدار رفت و آمد کرده بود تا جنجال موجود میان آقای غنی و عبدالله عبدالله را حل و فصل کند.

بصیر سالنگی، یکی از اعضای ارشد تیم عبدالله عبدالله به تلویزیون طلوع گفت که آقای خلیلزاد از محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله خواسته بود تا مراسم تحلیف شان را برای سه روز به تاخیر بیاندازند. آقای سالنگی همچنین گفته است که آقای عبدالله با این خواست موافق بود، اما به نظر می‌رسد که آقای غنی آن را رد کرده است.

پیش از این هارون چخانسوری، سرپرست وزارت خارجه افغانستان گفت که در این مراسم تحلیف غنی سفیر‌ان ۳۵ کشور و نمایندگان نهادهای بین‌المللی در افغانستان دعوت شده اند.

آقای چخانسوری افزود که ۱۷ تن از سیاسیون پاکستان نیز در این نشست دعوت شده که برای شرکت در مراسم تحلیف آقای غنی به کابل رسیده اند.

به گفته وی در مراسم تحلیف رییس جمهور غنی دست‌کم چهار هزار نفر شرکت کرده اند.

XS
SM
MD
LG