لینک های دسترسی

Breaking News

غنی و عبدالله فردا در مراسم تحلیف شان یکدیگر را دعوت کرده اند


ریاست جمهوری افغانستان تایید کرد که قرار است فردا دوشنبه ۹ مارچ (۱۹ حوت) محمد اشرف غنی، مراسم تحلیف را به جا آورد.

درانی وزیری، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان امروز یکشنبه ۸ مارچ (۱۸ حوت) به صدای امریکا گفت که برای برگزاری این مراسم تمام آمادگی‌ها و ترتیبات گرفته شده است.

خانم وزیری افزود که وزارت خارجۀ افغانستان به منظور اشتراک در این مراسم، فهرست مهمانان خارجی را آماده کرده که به گفتۀ وی، هزاران تن در این مراسم شرکت خواهند کرد.

همچنان معاون سخنگوی ارگ گفت که در مراسم تحلیف آقای غنی، عبدالله عبدالله، حامد کرزی رییس جمهور پیشین و شماری از سیاستمداران افغان دعوت شده اند.

او گفت: "این برنامه از طرف صبح خواهد بود،در آن تمام نمایندگان کشورهایی که اینجا سفارت دارند و همچنان نمایندگان کشورهای خارجی شرکت خواهند کرد. ما در این مراسم بزرگان سیاسی خود را که حامد کرزی است، داکتر عبدالله عبدالله است، تمام شان را دعوت کرده ایم".

ریاست جمهوری افغانستان در مراسم تحلیف آقای غنی، علی وزیری، محسن داور و عبدالله ننگیال از اعضای پیش‌کسوت تحریک تحفظ پشتون‌ها را نیز دعوت کرده است.

قرار بود که محمد اشرف غنی، مراسم تحلیف را به حیث رییس جمهور جدید افغانستان در هشتم حوت به جا آورد؛ اما ارگ گفت که بر اساس رایزنی‌ها صلاح در این شد که مراسم تحلیف در ۱۹ حوت به تعویق بیفتد.

همچنان گفته می‌شود که این مراسم به خواست زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا در امور مصالحه افغانستان به دلیل امضای توافق میان ایالات متحده و طالبان، به تعویق افتاد.

از سوی دیگر، ریاست اجراییه افغانستان از آمادگی‌ها برای مراسم تحلیف عبدالله عبدالله به عنوان رییس جمهور خبر داده است.

فریدون خوزون، سخنگوی دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله، امروز یکشنبه به صدای امریکا گفت که برای این مراسم آمادگی‌های همه جانبه گرفته شده است.

آقای خوزون به صدای امریکا گفت که در این مراسم مهمانان داخلی و خارجی دعوت شده اند.

او افزود: "انشاالله فردا مراسم برگزار می‌شود. تمام شخصیت‌های سیاسی و جهادی داخلی، فعالان مدنی و احزاب دعوت شده اند. اشرف غنی و سایر مقامات نیز دعوت شده اند".

کمیسیون انتخابات افغانستان در ۱۸ فبروری، محمد اشرف غنی را با کسب ۵۰.۶۴ درصد آرا به عنوان رییس جمهور این کشور اعلام کرد.

اما عبدالله عبدالله، رقیب نزدیک وی با این مساله مخالف کرد و اعلام کرد که انتخابات را او برده است.

عبدالله عبدالله مدعی شد که در انتخابات تقلب گسترده به نفع اشرف غنی صورت گرفته و تاکید کرد که خود وی حکومت همه شمول را به حیث رییس جمهور این کشور ایجاد خواهد کرد.

دستۀ انتخاباتی عبدالله عبدالله تا اکنون والیان سه ولایت را نیز تعیین کرده اند.

XS
SM
MD
LG