لینک های دسترسی

Breaking News

رحمانی: گنجینۀ باختر مصوون نیست، به خارج منتقل شود؛ ارگ: تاسف‌آور است


ریاست جمهوری افغانستان اظهارات میر رحمان رحمانی، رییس ولسی جرگۀ آن کشور را دربارۀ مصوون نبودن گنجینۀ باختری و انتقال آن به خارج از این کشور، تاسف‌آور خواند.

آقای رحمانی در نشست عمومی روز چهارشنبه ۲۷ جنوری (هشتم دلو) با اشاره به گزارش سیگار در مورد قاچاق پول از میدان هوایی کابل گفت که اگر این وضعیت ادامه یابد، "گنجینۀ طلایی باختر در امان نخواهد ماند".

آقای رحمانی بانک مرکزی افغانستان را فاقد اعتبار خوانده و تاکید کرد که این گنجینه باید به یکی از کشورهای معتبر جهان منتقل شده و در آنجا به گونه امانت نگهداری شود.

ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به این اظهارات آقای رحمانی گفته است که پیشنهاد انتقال و سپردن این سرمایه ملی به یک کشور دیگر، غیر مسوولانه و خلاف منافع علیای این کشور می‌باشد.

در اعلامیۀ ارگ آمده است: "حکومت افغانستان نه تنها از این گنجینۀ تاریخی مسوولانه حفاظت می‌کند، بل‌که این گنجینه را به عنوان معرف تاریخ و هویت افغانستان چندین بار در پایتخت‌های مشهور جهان به نمایش گذاشته و عواید قابل ملاحظه به خزانه دولت از این طریق به دست آمده است."

ریاست جمهوری افغانستان همچنان گفته است که این گنجینۀ گران‌بها ملکیت مردم افغانستان است و حکومت به شمول نیروهای امینتی و دفاعی افغان از آن حفاظت خواهند کرد.

در اعلامیه همچنان از رییس و اعضای ولسی جرگۀ افغانستان خواسته شده که باید در ارتباط به مسایل ملی مسوولانه ابراز نظر کرده و ذهنیت مردم را منحرف نکنند.

وزارت اطلاعات و فرهنگ وزارت افغانستان در اوایل سال جاری خورشیدی گفته بود که گنجینه باختر پس از ۱۳ سال نمایش در برخی کشورهای جهان دوباره به این کشور برگشت داده شده است.

بر اساس معلومات مقام‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ، پس از نمایش این گنجینه در ۱۳ کشور، بیش از ۳۱۴ میلیون افغانی به حساب عواید دولت واریز شده است.

این گنجینه در سال ۱۹۷۸ توسط باستان شناسانی که در جستجوی آثار عتیقۀ دوران برونز بودند، در نزدیک شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان کشف شد. باستانشناسان صندوق‌هایی را یافتند که مملو از آثار طلایی بوده و قدامتش به دوران باختری می‌رسد.

XS
SM
MD
LG