لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: غنی به انتقال قدرت به حکومت به رهبری طالبان عهد کرده بود، اما فرار کرد


انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گفته است که محمد اشرف غنی، رییس جمهور حکومت پیشین افغانستان وعده سپرده بود که اگر طالبان کنار نیایند، تا دم مرگ با آن گروه خواهد جنگید، اما به گفتۀ آقای بلینکن در عوض از کشور فرار کرد.

آقای بلینکن در مصاحبه با شبکۀ تلویزیونی سی بی اس گفت که حتا شام ۱۴ اگست با آقای غنی صحبت کرد و بر وی تاکید کرد تا انتقال قدرت به حکومت به رهبری طالبان در افغانستان را که در آن همه بخش‌ها و اقشار جامعه شامل باشند، بپذیرد.

وزیر خارجۀ امریکا گفت که آقای غنی در پاسخ اطمینان داد که چنین خواهد کرد و نیز گفت که اگر طالبان از سر سازگاری پیش نیایند تا دم مرگ با آنان خواهد جنگید. آقای بلینکن گفت: "و روز بعد، او [غنی] از افغانستان گریخت. من از هفته‌ها و ماه‌ها با رییس جمهور غنی در تماس و تعامل بودم."

محمد اشرف غنی به تاریخ ۱۵ اگست از افغانستان بیرون شد و در عین روز، طالبان وارد شهر کابل و ارگ ریاست جمهوری شدند.

آقای غنی سه روز پس از خروج از افغانستان در یک پیام ویدیویی گفت که برای جلوگیری از یک توطیۀ بزرگ و بروز فاجعه‌ای که به گفته وی "دشمن تاریخی افغانستان" در آن دست داشت، مجبور به ترک افغانستان شد. او همچنین در این پیام ویدیویی گفت که یا باید در کابل می‌ماند و شاهد خونریزی و ویرانی می‌بود و یا هم وطن را ترک می‌کرد.

در جریان ۱۵ روز پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، ایالات متحده در عملیات تخلیۀ نظامی که به گفتۀ مقام‌های امریکایی تاریخی ترین عملیات تخلیه بوده است، کم و بیش ۱۲۵ هزار نفر را از افغانستان بیرون کردند.

آقای بلینکن در این مصاحبه یکبار دیگر از تصمیم جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده مبنی بر خروج از افغانستان دفاع کرده و گفت که آقای بایدن طولانی‌ترین جنگ امریکا را پایان بخشید.

وزیر خارجۀ ایالات متحده گفت که امریکا با هر آنچه در توان دارد، برای تحقق تعهدات خود به شمول انتقال افغان‌های معروض به خطر به بیرون از افغانستان تلاش خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG