لینک های دسترسی

Breaking News

ساپکو: سیگار در مورد ادعای سرقت پول توسط غنی تحقیق می‌کند


جان ساپکو، سر مفتش ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار می‌گوید که ادارۀ وی اتهاماتی را بررسی می‌کند که گویا محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان هنگام فرار از آن کشور در اواسط ماه اگست میلیون‌ها دالر پول را سرقت کرده است.

آقای ساپکو روز چهارشنبه ششم اکتوبر (۱۴ میزان) در جلسۀ استماعیه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گفت که این اتهامات تا اکنون ثابت نشده اما بررسی آن ادامه دارد. او گفت که بررسی سیگار در مورد این اتهامات به درخواست کمیته نظارت و اصلاحات دولتی مجلس نمایندگان امریکا انجام می‌‎شود.

محمد اشرف غنی که به تاریخ ۱۵ اگست از کابل فرار کرد، ماه گذشته با نشر یک پیام ویدیویی در فیسبوک گفت که به خاطر جلوگیری از خونریزی کابل را ترک کرد و نیز ضمن دفاع از کارنامۀ مالی خود و خانواده‌اش اتهامات مبنی بر سرقت پول را "کاملاً و مطلقاً دروغین" خواند.

شماری از رسانه‌ها به شمول خبرگزاری دولتی روسیه گزارش دادند که محمد اشرف غنی هنگام ترک کردن قصر ریاست جمهوری افغانستان "۱۶۹ میلیون دالر" را با خود برده است.

آقای غنی گفته است که خودش و همسرش در خصوص ملکیت‌های شان راستکار بوده و تمام سرمایه‌های شان را به مردم آشکار کرده اند. او ابراز آمادگی کرده است تا ملل متحد یا کدام مفتش مستقل دیگر در مورد کارنامۀ مالی و جایداد وی بررسی کند.

سیگار از دیرزمان در مورد اختلاف، تقلب، فساد، ضیاع و سواستفاده از منابع مالی که ایالات متحده برای بازسازی افغانستان اختصاص داده بود، تحقیقات را انجام داده است.

آقای ساپکو همچنان گفت: "اکنون برای همۀ ما که مراقب آیندۀ مردم افغانستان، به ویژه افغان‌هایی که در ۲۰ سال پسین امریکا و متحدان آن را کمک کرده اند، زمان آزمون است."

سرمفتش ویژۀ ایالات متحده برای بازسازی افغانستان گفت که تمام کارمندان سیگار، به شمول کارمندان محلی آن در افغانستان، به گونۀ مصوون به بیرون از افغانستان منتقل شده اند.

XS
SM
MD
LG