لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما: طالبان باید دربارۀ ناپدید شدن دو زن فعال در کابل وضاحت دهند


هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از ناپدید شدن دو فعال حقوق زن که گفته می‌شود در اعتراضات اخیر ضد طالبان در کابل اشتراک داشتند، ابراز نگرانی کرده است.

یوناما روز شنبه ۲۲ جنوری (دوم دلو) در صفحۀ تویترش نگاشته است تمنا زریاب پریانی و پروانه ابراهیم‌خیل شب چهارشنبه هفتۀ گذشته از خانه‌های شان در شهر کابل "ربوده" شدند.

یوناما در مورد ناپدید شدن این دو زن فعال از گروه طالبان خواستار وضاحت شده و تاکید کرده است که آنان باید در مورد "محل نگهداری و بود و باش" این زنان وضاحت دهند.

گفته می‌شود که این زنان فعال روز یکشنبه هفتۀ گذشته بر ضد دستور طالبان مبنی بر اجباری‌کردن حجاب در کابل دست به اعتراض زده بودند.

وزارت امور داخلۀ حکومت طالبان ناوقت روز گذشته در صفحۀ تویترش دست‌گیری و توقیف این زنان از سوی افراد این گروه را رد کرده است.

تمنا زریاب پریانی پیش از بازداشت‌اش توسط "افراد مسلح" ویدویی را به رسانه‌ها فرستاده و گفته بود که برخی از افراد عقب دروازۀ خانۀ آنان آمده و در تلاش بازداشت وی استند.

وزارت داخلۀ حکومت طالبان تاکید کرده است که آنان در بازداشت این خانم هیچ نقشی ندارند و هرگونه دست داشتن در این مورد را رد کرده است.

این وزارت افزوده است که برخی افراد به هدف پناهنده شدن در کشورهای اروپایی و بدنام کردن افراد طالبان دست چنین کارها می‌زنند.

این در حالی است که پیش از این،‌ دیدبان حقوق بشر برخورد طالبان در برابر معترضان را محکوم کرده و گفته بود که عملکرد طالبان "سرکوب خشونت‌آمیز" اعتراض کنندگان است.

هیدر بار، معاون بخش حقوق زنان دیدبان حقوق بشر، به صدای امریکا گفت که توقیف‌های مشکوک زنان "عمیقاً نگران‌کننده" است.

به گفتهٔ خانم بار،‌ به نظر می‌رسد که طالبان مایل اند خشونت و سرکوب فعالان حقوق زن را تشدید کنند.

خانم بار گفت: "جامعهٔ بین‌المللی باید به صورت فوری از اعتراض‌کنندگان دفاع کند."

پس از مسلط شدن طالبان در ۱۵ اگست ۲۰۲۱، ملل متحد، دیدبان حقوق بشر و سازمان عفو بین‌الملل بار‌ها از نقض حقوق بشر توسط طالبان گزارش داده اند. اما مقام‌های این گروه همواره تخطی از حقوق بشر، کشتار نیروهای امنیتی حکومت پیشین افغانستان و ناپدید شدن اجباری افراد و فعالان جامعهٔ مدنی را رد کرده اند.

XS
SM
MD
LG