لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار امریکا به مسکو: حمله بر اوکراین پیامدهای گسترده و ویرانگر بر مسکو دارد


ایالات متحدۀ امریکا هشدار داده است که اگر روسیه بر اوکراین حمله کند، با تحریم‌های ویرانگر و پیامدهای سریع و وخیم‌تر اقتصادی مواجه خواهد شد.

یک مقام امنیت ملی امریکا روز سه شنبه ۲۵ جنوری (پنجم دلو) با اشاره به تحریم‌هایی که در سال ۲۰۱۴ و پس از الحاق کریمیه بر روسیه وضع شده بود، به خبرنگاران در واشنگتن گفت: "آماده‌ایم تا تحریم‌هایی با پیامد گسترده تری را اعمال کنیم که در سال ۲۰۱۴ مد نظر گرفته نشده بود."

این مقام امریکایی که نخواست نامش گرفته شود به خبرنگاران گفت که اینبار وضع تحریم‌ها تدریجی نبوده و از آغاز با تمام شدت اعمال خواهد شد. او گفت: "آماده‌ایم تا تحریم‌های با پیامدهای گسترده را تطبیق کنیم."

به گفتۀ این مقام امریکایی، اقدامات جدید در برگیرندۀ تحریم بر صادرات تجهیزات تکنالوژی پیشرفتۀ امریکایی در بخش‌های هوش مصنوعی، محاسبۀ کوانتوم و عرصه‌های فضایی خواهد بود.

بوریس جانسن، صدر اعظم بریتانیا نیز با اشاره به تهدید حملۀ احتمالی روسیه بر اوکراین گفته است که تحریم‌ها "سنگین‌تر از هر آنچه خواهد بود که پیش از این انجام داده ایم."

امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه هشدار داده است که روسیه در صورت حمله بر اوکراین با پیامدهای بسیار سنگین روبرو خواهد شد.

با اینحال، یک روز پس از آنکه وزارت دفاع امریکا به ۸۵۰۰ نظامی امریکایی دستور آماده باش داد تا در صورت لزوم به قلمرو ناتو در شرق اروپا اعزام شوند، قوای نظامی روسیه اعلام کرده است که مشق و تمرینی را با حضور ۶۰۰۰ نظامی در ساحۀ کریمیه در نزدیکی مرز اوکراین انجام داده است.

وزارت دفاع روسیه گفته است که در مشق و تمرین نظامیان آن کشور افزون بر پرتاب اسلحۀ سنگین از جت‌های جنگی و بم افگن، سیستم های دافع هوا و ضد طیاره و کشتی‌های جنگی در بحیرۀ سیاه و کسپین نیز کار گرفته شده است.

مقام‌های غربی می‌گویند که روسیه از قبل بیش از ۱۰۰ هزار نظامی خود را در مرزهای اوکراین مستقر کرده است.

جین ساکی، سخنگوی قصر سفید گفت که ارزیابی ایالات متحده نشان می‌دهد که خطر حملۀ روسیه بر اوکراین "قریب‌الوقوع" است.

با توجه به این وضعیت، کانادا نیز پس از ایالات متحده و بریتانیا، خانواده‌های دپلومات‌های خود را از اوکراین فراخوانده است.

شماری از کشور‌های غربی از جمله ایالات متحده با ابراز نگرانی گفته اند که روسیه پلان حملۀ نظامی بر اوکراین را دارد، اتهامی که از سوی مقام‌های مسکو رد شده است.

اما روسیه از کشور‌های غربی از جمله ایالات متحده خواسته است تا اوکراین را به عضویت ناتو نپذیرد، شمار قوای خود را در اروپای مرکزی و شرقی کاهش بدهد و در صدد گسترش ناتو به کشور‌هایی نشود که در گذشته بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق بودند. اما این خواست‌های مسکو از سوی کشور‌های غربی از جمله امریکا رد شده است.

قبل از این، روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی، منطقۀ کریمیهۀ اوکراین را به قلمرو خود ملحق کرد، اقدامی که با انتقاد کشور‌های غربی مواجه شد، اما تعزیرات ضعیف بر مسکو وضع شد.

XS
SM
MD
LG