لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه: شدیداً نگران دستور آماده باش ۸۵۰۰ سرباز امریکایی استیم


روسیه می‌گوید که از اقدام ایالات متحدۀ امریکا مبنی بر آماده‌ کردن ۸۵۰۰ نیرو امریکایی برای اعزام احتمالی به شرق اروپا شدیداً نگران بوده و آنرا از نزدیک نظارت می‌کند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز سه شنبه ۲۵ جنوری ( پنجم دلو) با ابراز نگرانی از این موضوع، ایالات متحده را یکبار دیگر متهم به تشدید تنش‌ها و ایجاد بحران در امتداد مرز روسیه با اوکراین کرد.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا، روز دوشنبه گفت که "بسیار واضح است که روس‌ها در حال حاضر قصدی برای کاهش تنش ندارند" و اقدام ایالات متحده-دستور آماده باش برای ۸۵۰۰ نظامی- اطمینان بخشی به متحدان ناتو است.

باوجودیکه جو بایدن، رییس جمهور امریکا اعزام نیرو به اوکراین را در صورت حمله روسیه بر این کشور رد کرده است، اما تعهد کرده است که تحریم‌های اقتصادی سریع و شدیدی را علیه مسکو اعمال کند.

آقای کربی گفت که اردوی ایالات متحده از نزدیک افزایش ۱۲۷ هزار نیروی نظامی روسیه در امتداد مرز اوکراین و بلاروس را نظارت می‌کند.

از سوی دیگر جو بایدن، رییس جمهوری امریکا، روز دوشنبه با رهبران اروپایی درباره تلاش‌های مشترک برای بازداشتن روسیه از تجاوز بیشتر علیه اوکراین، از جمله از طریق اعمال تحریم‌های عظیم علیه مسکو و اعمال هزینه‌های عمده اقتصادی در صورت حمله به اوکراین، گفت‌و‌گو کرد.

به گفتۀ قصر سفید، جو بایدن دربارۀ حضور نظامی روسیه در اطراف اوکراین با رهبران اروپایی به صورت ویدیویی گفت‌و‌گو کرد.

در این تماس، رهبران بار دیگر نگرانی خود را در خصوص افزایش حضور نیروهای نظامی روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین تکرار و اعلام کردند که از حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کنند.

آقای بایدن پس از میزبانی این تماس ویدیویی با رهبران اتحادیه اروپا و ناتو به خبرنگاران گفت:"من یک دیدار بسیار، بسیار، بسیار خوب داشتم – اتفاق نظر کامل با همه رهبران اروپایی. "

دفتر بوریس جانسون، صدراعظم بریتانیا، با انتشار بیانیه‌ای از نظریات آقای بایدن حمایت کرده و گفت: "رهبران بر اهمیت وحدت بین‌المللی در برابر خصومت فزاینده روسیه توافق کردند. "

مقامات ایالات متحده و روسیه در دو هفتۀ گذشته چهار بار روی تنش زدایی در مرز روسیه و اوکراین و بر سر نگرانی‌های غرب در مورد تهدید حمله روسیه به اوکراین و ترس روسیه از عملیات ناتو در شرق اروپا گفتگو کرده اند که تاکنون نتایج ملموسی نداشته است.

تنش میان غرب و روسیه پس از آن افزایش یافت که روسیه نزدیک به ۱۰۰ هزار نیروی خود را در مرز با اوکراین مستقر کرد. شماری از کشور‌های غربی از جمله ایالات متحده با ابراز نگرانی گفته اند که روسیه پلان حملهٔ‌ نظامی بر اوکراین را دارد، اتهامی که از سوی مقام‌های مسکو رد شده است.

اما روسیه از کشور‌های غربی از جمله ایالات متحده خواسته است تا اوکراین را به عضویت ناتو نپذیرد، شمار قوای خود را در اروپای مرکزی و شرقی کاهش بدهد و در صدد گسترش ناتو به کشور‌هایی نشود که در گذشته بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق بودند. اما این خواست‌های مسکو از سوی کشور‌های غربی از جمله امریکا رد شده است.

قبل از این، روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی، منطقهٔ کریمیهٔ اوکراین را به قلمرو خود ملحق کرد، اقدامی که با انتقاد کشور‌های غربی مواجه شد، اما تعزیرات ضعیف بر مسکو وضع شد.

XS
SM
MD
LG