لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی‌ از افتادن سلاح‌های ناتو و امریکا به دست طالبان


مرکز بین المللی مبارزه با دهشت افگنی می‌گوید که دست یافتن گروه طالبان به ذخایر بزرگ سلاح‌ها و تجهیزات نظامی پیشرفته که ایالات متحده و ناتو به نظامیان افغان کمک کرده بودند، نگرانی‌های جدی امنیتی را در منطقه ایجاد کرده است.

این مرکز پژوهشی مستقر در هالند با نشر یک گزارش تحقیقی گفته است که افتادن این سلاح‌ها به دست طالبان سبب خواهد شد تا همسایگان افغانستان، چون تاجیکستان و اوزبیکستان، یا روابط امنیتی خود را با روسیه و چین تقویت کنند یا تعامل دپلوماتیک خود را با حکومت طالبان بیشتر کنند.

تانیا مهرا، یکی از نویسندگان این گزارش به صدای امریکا گفت که ممکن سلاح‌های امریکایی که اکنون نزد جنگجویان طالبان است، به دست گروه های دهشت افگن بیافتد. او گفت: "دو نگرانی وجود دارد. یکی اینکه ممکن طالبان این سلاح ها را به متحدین خود چون شبکه القاعده بدهند. تا اکنون هیچ نشانه‌ای از این کار دیده نشده است. اما با توجه به روابط نزدیک طالبان با القاعده که هنوز هم ادامه دارد، این یک نگرانی واقعی است. نگرانی دیگر اینست که به دنبال حملات داعش بر طالبان، ممکن جنگجویان داعش به این سلاح ها دست یابند."

مقدار و ارزش دقیق سلاح‌ها و تجهیزات نظامی کمک شده از سوی ایالات متحده و ناتو به حکومت پیشین افغانستان که اکنون به دست گروه طالبان افتاده، معلوم نیست اما اداره سر مفتش ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان یا سیگار در ماه اکتوبر سال گذشته گفت که ارزش سلاح‌ها و تجهیزات نظامی که در دو دهه گذشته به نظامیان افغان کمک شده است، به میلیاردها دالر می‌رسد.

در گزارش مرکز بین المللی مبارزه با دهشت افگنی آمده که فروش این سلاح‌ها می‌تواند به یک منبع بزرگ عایداتی به طالبان تبدیل شود، آنچه نگرانی هایی را در میان برخی کشور ها ایجاد کرده است.

تانیا مهرا گفت: "به نظر ما ممکن برخی این سلاح توسط جنگجویان پایین رتبه طالبان در بازار های محلی فروخته شود و به کشور های منطقه قاچاق خواهد شد."

این پژوهشگر ارشد مرکز بین المللی مبارزه با دهشت افگنی افزود که اراده برای حفظ و مراقبت این سلاح در میان رهبری گروه طالبان وجود دارد، اما به گفته وی، جنگجویان پایین رتبه طالبان شاید از این سیاست اطاعت نکنند.

به دنبال تصرف کامل افغانستان توسط طالبان، تصاویر و ویدیوهای تایید ناشده در رسانه های اجتماعی نشر شد که در آن وسایط نظامی امریکایی متعلق به اردوی پیشین افغانستان در داخل ایران دیده می‌شد.

فروش سلاح و تجهیزات نظامی امریکایی توسط طالبان، نگرانی مقام های امریکایی را هم برانگیخته است.

جان ساپکو، سر مفتش ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان گفت: ""ما گزارش هایی را شنیده ایم که طالبان، یا برخی مقام های طالبان، این سلاح ها را در بازار های بین المللی سلاح فروخته اند. این مشکلی است که همه در مورد آن نگران اند."

این نگرانی در پاکستان، کشوری که روابط نزدیک با گروه طالبان داشته است، نیز وجود دارد.

به دنبال افزایش اخیر حملات تحریک طالبان پاکستان بر نیرو های امنیتی این کشور، شیخ رشید احمد، وزیر داخله پاکستان گفته است که طالبان پاکستانی به سلاح های پیشرفته باقی مانده ناتو در افغانستان دست یافته اند.

سخنگوی وزارت دفاع طالبان به درخواست صدای امریکا برای مصاحبه در مورد گزارش مرکز بین المللی مبارزه با دهشت افگنی پاسخ نداد.

XS
SM
MD
LG