لینک های دسترسی

Breaking News

متقی: طالبان زیر فشار کار نمی‌کنند، پالیسی خود را به پیش می‌برند


امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ طالبان
امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ طالبان

سرپرست وزارت خارجۀ طالبان گفته است که طالبان در راستای کسب مشروعیت بین‌المللی به هدف خود نزدیک‌تر شده و به گفتۀ وی این گروه زیر فشار کسی عملکرد خود را در افغانستان عیار نمی‌کند.

آقای متقی گفت که طالبان افغانستان را بر اساس طرح و برنامۀ خود اداره کرده و به فشار‌های بین‌المللی تن نخواهند داد. او گفت: "آنچه را در کشور خود انجام می‌دهیم، تحت شرایط یا زیر فشار کسی آن را انجام نداده و بر اساس پلان و پالیسی خود، چه در بخش تعلیمی، چه در بخش اقتصاد یا بخش‌های دیگر، انجام می‌دهیم."

امیر خان متقی در مصاحبه با خبرگزاری فرانس‌پرس مشروعیت سیاسی را حق طالبان و "حق افغان‌ها" خوانده گفت که مبارزۀ سیاسی تا زمان دست یافتن به این حق ادامه خواهد یافت.

طالبان به تاریخ ۱۵ اگست سال گذشته بر افغانستان مسلط شدند، اما با گذشت نزدیک به شش ماه از حاکمیت این گروه، هیچ کشوری حکومت آنان را به رسمیت نشناخته است، حتا پاکستان، امارات متحدۀ عرب و عربستان سعودی، تنها سه کشوری که رژیم قبلی طالبان –بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱- را به رسمیت شناخته بودند.

آقای متقی از تعامل فعالانۀ طالبان با جامعۀ جهانی یاد کرده و آن را نشانۀ روشن "پذیرش فزایندۀ" طالبان قلمداد کرد. او گفت: "جامعۀ جهانی خواستار تعامل با ما است...ما در این زمینه دستآورد خوبی داشته ایم."

سرپرست وزارت خارجۀ طالبان گفت که چندین سفارتخانۀ خارجی در افغانستان فعال بوده و به گفتۀ وی انتظار می‌رود که سفارت‌خانه های بیشتری، به شمول کشورهای اروپایی و عرب، به زودی بازگشایی شود.

جامعۀ جهانی به ویژه غرب تاکید دارند که اگر طالبان دنبال کسب مشروعیت سیاسی اند باید به حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و اقلیت‌ها احترام گذاشته و حکومت فراگیر و همه‌شمول را شکل دهند.

با آنکه طالبان نسبت به رژیم قبلی شان، رویکرد نسبتاً معتدل‌تری را روی دست گرفته‌اند، اما این گروه محدودیت‌های زیادی را بر زنان وضع کرده و افزون بر ممانعت از کارآنان در اکثر دفاتر دولتی، دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه به روی دختران افغان مسدود مانده است.

امیر خان متقی به خبرگزاری فرانس‌پرس گفته است که طالبان هیچ یک از کارمندان حکومت پیشین را برکنار نکرده و به گفتۀ وی ۵۰۰ هزار کارمند حکومت قبلی، اعم از زنان و مردان، همه معاش دریافت می‌کنند.

اما شمار زیاد کارمندان حکومت پیشین افغانستان چه در کابل و چه در دیگر بخش‌های افغانستان شاکی اند که وظایف شان را از دست داده و کسانی هم که تا کنون برکنار نشده اند، مدعی اند که از ماه‌ها به اینسو معاش دریافت نکرده اند.

ملل متحد و نهادهای مدافع حقوق بشر به شمول سازمان عفو بین‌‌الملل و دیدبان حقوق بشر گزارش داده اند که طالبان زنان معترض را بازداشت و ناپدید کرده و منتقدان و خبرنگارانی را که اعتراضات ضد طالبان را پوشش داده اند، بازداشت کرده اند، اما سرپرست وزارت خارجۀ طالبان این اتهامات را رد می‌کند.

آقای متقی گفت: "تا کنون کسی را که با مفکورۀ این سیستم یا این حکومت مخالف باشد بازداشت نکرده‌ و کسی را صدمه نرسانده ایم."

اما پیش از این گروه طالبان، فیض‌الله جلال، استاد پوهنتون کابل را به دلیل انتقادات تند وی از گروه طالبان برای چند روز بازداشت و به دنبال اعتراضات گسترده در شبکه‌های اجتماعی، دوباره رها کرد.

اما تمنا پریانی و پروانه ابراهیم خیل، دو تن از فعالان زن که بر ضد عملکردهای طالبان در اعتراضات شرکت داشتند، از چند هفته به اینسو ناپدید اند و طالبان ضمن انکار از بازداشت آنان گفته اند که در مورد ناپدید شدن این دو فعال زن تحقیقات جریان دارد.

XS
SM
MD
LG