لینک های دسترسی

Breaking News

بحران اوکراین: امریکا، فرانسه و آلمان با هم مشوره می‌کنند


ریاست جمهوری فرانسه می‌گوید که امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده و اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان امروز ۲۰ فبروری (اول حوت) روی بحران اوکراین با هم مشوره می‌کنند.

ریاست جمهوری فرانسه گفته است که این مشوره در مدت چند ساعت آینده صورت خواهد گرفت. اما مقامات امریکایی تا اکنون در خصوص این نشست مشورتی چیزی نگفته اند.

در این حال، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده امروز در مصاحبه با شبکهٔ خبری سی‌بی‌اس گفت که رییس جمهور بایدن مایل است "در هر زمان و در هر قالب" برای جلوگیری از جنگ در اوکراین با ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه ملاقات کند.

آقای بلینکن به سی‌ان‌ان گفت که موضوع تهاجم روسیه بر اوکراین "کاملاً جدی است و ما در پرتگاه یک تهاجم قرار داریم".

با آنهم، وزیر خارجهٔ امریکا اضافه کرد که تازمانی که تانک وارد نشده و طیاره‌ها پروار نکردند، امریکا از "هر فرصت و هر دقیقه" برای به کار انداختن دپلوماسی جهت متقاعد کردن رییس جمهورپوتین از انجام تهاجم، استفاده خواهد کرد.

این در حالی است که آقای مکرون صبح امروز برای ۱۰۵ دقیقه با ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به هدف جلوگیری از تهاجم نظامی این کشور بر اوکراین، از طریق تلیفون صحبت کرد.

دفتر امانویل مکرون گفته است که ممکن رییس جمهور مکرون با بوریس جانسن، صدر اعظم بریتانیا، ماریو دراگی، صدر اعظم ایتالیا و سایر شرکای نزدیک فرانسه نیز در این خصوص تبادل نظر کند.

با وجود آنکه جزییات صحبت‌های پوتین و مکرون نشر نشده است، اما ریاست جمهوری فرانسه گفته است که رییس جمهور روسیه به او اطمینان داده است که پس از انجام تمرینات نظامی، نیروهای این کشور از بلاروس بیرون خواهند شد.

با آنهم دفتر آقای مکرون گفته است که این اظهارات رییس جمهور روسیه در تناقص با اظهارات رییس جمهور بلاروس قرار دارد که گفته است نیروهای روسی به دلیل تشدید بحران اوکراین در این کشور باقی خواهند ماند.

بوریس جانسن، صدر اعظم بریتانیا امروز بر مبنای اطلاعات استخباراتی که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده به رهبران غربی ارایه کرده است، گفت که روسیه می‌خواهد نظامیان خود را نه تنها از ساحات تحت کنترول جدایی طلبان در شرق بلکه از شمال از بلاروس نیز به اطراف کیف برساند و این شهر را محاصره کند.

واشنگتن پیش از این گفته بود که کرملین در حدود ۳۰ هزار نیروی نظامی را برای اشتراک در تمرینات نظامی به بلاروس فرستاده است.

تنش‌ها میان غرب و روسیه پس از آن تشدید شد که ناتو و ایالات متحده پیشنهادات امنیتی روسیه مبنی بر نپذیرفتن اوکراین منحیث عضو ناتو، نفرستادن تجهیزات و نیروها به شرق اروپا و عدم ایجاد پایگاه‌های نظامی در کشور‌های شوروی پیشین را رد کردند.

غرب می‌گوید که روسیه می‌خواهد بر اوکراین تهاجم کند، اما روسیه گفته است هیچ طرحی برای حمله بر اوکراین را ندارد.

XS
SM
MD
LG