لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز درگیری‌ها در شرق اوکراین؛ روسیه میزایل‌های هسته‌ای را آزمایش کرد


درگیری و شلیک هاوان‌ شب شنبه ۱۹ فبروری (۳۰ دلو) در منطقهٔ دونباس در شرق اوکراین شدت گرفته و بمباران شدید نگرانی‌ها را از آغاز یک جنگ نظامی در این منطقه تشدید کرده است.

رهبر خودخوانده جدایی طلبان دونتسک روز شنبه دستور بسیج مردان توانمند را صادر کرد و به ‌آنان دستور داد تا به مراکز جلب و جذب نظامی رفته و در گروه‌های شبه نظامیان محلی ثبت نام کنند.

سازمان امنیت و همکاری اروپا روز شنبه گزارش داد که نقض آتش بس در اوکراین پس از توافق سال ۲۰۱۵ به بلندترین سطح خود رسیده است.

این سازمان گفته است که در دو روز گذشته تخلفات از آتش بس در اطراف لوهانسک در مقایسه با دونتسک (دو منطقهٔ جدایی طلب) بیشتر گزارش شده، اما با وجود این، ناظران می‌گویند که گلوله باری در دونتسک و اطراف آن شدیدترین حملاتی است که در سال های اخیر دیده اند.

بخش‌هایی از دونباس، که جمهوری خودخوانده لوهانسک را نیز در بر می‌گیرد، در هشت سال گذشته تحت اشغال روسیه بوده است.

روز جمعه رهبران جدایی طلب طرفدار مسکو که اوکراین آنان را عناصر دست نشانده کرملین می‌خواند در پیام ویدیویی دستور تخلیه غیر نظامیان -زنان و اطفال – را دادند و گفتند که اردوی اوکراین در حال برنامه‌ریزی یک حمله است؛ اتهامی که کیف به شدت آن را رد کرده است.

به گفتهٔ مقامات اوکراینی و غربی، این ویدیو دو روز پیش ضبط شده که نشان می‌دهد دستور تخلیه، بسیج، تشدید درگیری و سایر رویدادهای غیر قابل توضیح در دونباس از سوی کرملین طراحی شده است.

مقامات غربی مسکو را به ایجاد بهانه برای حمله بر اوکراین متهم می‌کنند. مقامات استخباراتی ایالات متحده می‌گویند که شواهدی در دست دارند که روسیه می‌خواهد طرحی از جمله یک فلم غیرواقعی از حمله نیروهای نظامی اوکراین بالای نیروهای روسی را تهیه کند تا توجیه حملهٔ روسیه بر اوکراین باشد.

ایالات متحده روسیه را متهم کرده که چندین گزینه را برای بهانه‌جویی تدوین کرده است تا بر اوکراین حمله کند.

اما روسیه بارها هرگونه طرح تهاجم بر اوکراین را رد کرده و ادعاهای مقامات امریکایی را "مضحک" خوانده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه روسیه حملات ساختگی را از سوی اوکراین صحنه سازی خواهد کرد، گفت این موضوع جدید نیست، در گذشته نیز چنین ادعا ها صورت گرفته بود.

روز شنبه، مقامات در روسیه ادعا کردند که یک گلوله که ظاهراً توسط اوکراین شلیک شده بود، در خاک روسیه در نزدیکی خانه‌ای در روستای در جنوب منطقه روستوف منفجر شد.

مقامات استخباراتی غربی می‌گویند که دستور تخلیه، بسیج و تشدید درگیری جدایی طلبان تحت حمایت روسیه با هشدارهایی که انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا در سخنرانی‌اش در شورای امنیت سازمان ملل متحد داد، هم‌خوانی دارد.

آقای بلینکن در سخنرانی خود گفت که مسکو در حال تدارک عملیات‌های دروغینی است که به آن کیف را می‌توان مقصر خواند، اما در واقع به دستور کرملین و توسط نیروها روسی یا نیروهای نیابتی آنان انجام می‌شود.

وزیر خارجه ایالات متحده در سخنرانی خود در نشست امنیتی مونیخ نیز گفت که آنچه در ۲۴ تا ۴۸ ساعت گذشته رخ داده بخشی از سناریو روسیه برای ایجاد تحریکات ساختگی به منظور برانگیختن واکنش است. وی با رد ادعاهای روسیه مبنی بر بازگرداندن نیروهایش از مرز گفت، مسکو در حال اعزام نیروهای بیشتر به مرز است.

روسیه پس از الحاق کریمه به خاک خود در سال ۲۰۱۴ و حمایت از نیروهای نیابتی مسلح در همان سال در دونباس گفت که روسیه باید روسی نژادها را محافظت کند؛ دلیلی که برای حمله به گرجستان در سال ۲۰۰۸ ارایه کرده بود.

ولادمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، اوکراین را به نسل‌کشی اوکراینی‌های روسی نژاد متهم می‌کند.

تمرینات گستردهٔ نیروی استراتیژیک هسته‌ای روسیه

روسیه امروز در جریان تمرینات نیروهای استراتیژیک هسته‌ای، میزایل‌های را آزمایش کرد که قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای را دارد.

کرملین با بیان اینکه این تمرینات شامل بم افکن‌های تو-۹۵ و زیردریایی ها می شود، گفت: "همه میزایل‌ ها به اهداف خود اصابت کرده و اهداف عملکرد آن‌ها را تایید می‌کند ".

وزارت دفاع روسیه گفته است که در این تمرینات تقریباً تمام بخش‌های نیروهای مسلح از جمله نیروهای راکتی استراتیژیک و واحدهای بحیرهٔ شمالی و بحیرهٔ‌سیاه که دارای زیردریایی‌های اتمی استند، اشتراک کرده اند.

پیش از این، مقامات امریکایی گفته بودند که این تمرینات روسیه به دلیل بحران اوکراین پیش از وقت راه اندازی می‌شود که به آمادگی مسکو برای حمله بر کیف اشاره می‌کند.

روسیه همه ساله در فصل خزان تمرینات نیروهای استراتیژیک هسته‌ای را راه اندازی می‌کرد، اما این‌بار پیش از وقت راه اندازی می‌شود.

وزارت دفاع روسیه گفته است که هدف از این تمرینات، چگونگی آمادگی نظامی و اطمینان از تسلیحات هسته‌ای و متعارف این کشور است.

XS
SM
MD
LG