لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: پوتین مصمم است بر اوکراین حمله کند


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید که پوتین تصمیم گرفته است بر اوکراین حمله کند.

رییس جمهور بایدن گفت: "من حالا معتقدم که تصمیم گرفته است. دلایلی برای باور کردن به آنرا داریم."

در این حال، لوید آستن، وزیر دفاع امریکا امروز ۱۹ فبروری (۳۰ دلو) در لتوانیا گفت که بیش از ۱۵۰ هزار نیروی روسی در مرز با اوکراین جابجا شده و آمادهٔ حمله اند. لتوانیا خواستار حضور بیشتر نیروهای امریکایی در این کشور است.

کاملا هریس، معاون رییس جمهور ایالات متحده نیز امروز در کنفرانس امنیتی مونیخ از عملی شدن طرح روسیه برای تهاجم بر اوکراین هشدار داد.

او افزود که روسیه ادعای بی‌گناهی خواهد کرد و برای حمله بر اوکراین بهانه‌های نادرستی را ارایه خواهد داشت.

معاون رییس جمهور امریکا افزود که حملهٔ مسکو بر کیف، سبب تغیرات گستردهٔ اقتصادی خواهد شد.

خانم هریس هشدار داد که ایالات متحده بیشتر از پیش ناتو را در شرق اروپا تقویت خواهد کرد.

در این حال، ینس ستولتنبرگ،‌ منشی عمومی ناتو گفت که در مقابل تهدیدات روسیه علیه اوکراین، ناتو به عوض کاهش، نیروهایش را افزایش خواهد داد.

آقای ستولتنبرگ افزود که در نامهٔ به سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه خواهان ملاقات میان شورای ناتو و روسیه شده است تا از تنش در اوکراین جلوگیری شود.

او اضافه کرد که هیچ مدارکی وجود ندارد که عقب نشینی نیروهای روسی از مرز اوکراین را ثابت سازد.

صبح وقت روز جمعه، جدایی طلبان مورد حمایت مسکو در شرق اوکراین در مناطق تحت کنترول شان به افراد ملکی گفتند که توسط بس‌ها از این مناطق خارج شوند. آنان می‌گویند که صدها هزار نفر را به روسیه منتقل خواهند کرد. امریکا به این باور است که این حرکت آنان ممکن بهانه‌ای برای آغاز یک تهاجم باشد.

مسکو با نشر ویدیوهای عقب نشینی نیروهایش از مرز اوکراین،‌ اصرار می‌ورزد که نیروهایش درحال عقب نشینی اند، اما امریکا و متحدانش گفته اند که شمار نیروهای روسی در مرز اوکراین در حال افزایش است.

بایدن پس از مکالمات تلیفونی با سران ناتو، اتحادیه اروپا و شماری از کشورهای دیگر، این اظهارات را بیان داشته است.

سران ناتو و اتحادیه اروپا تعهد کردند که در صورت حملۀ روسیه بر اوکراین، تعزیرات سخت و سریع اقتصادی را بر روسیه وضع خواهند کرد، اما درکنار آن به تفاهم ودیالوگ برای حل منازعات نیز ادامه خواهند داد.

XS
SM
MD
LG