لینک های دسترسی

Breaking News

اتحادیهٔ اروپا به طالبان: تلاشی‌ خانه‌ها را توقف دهید؛ طالبان: اگر نیاز باشد گسترش می‌دهیم 


حکومت طالبان که در این اواخر تلاشی خانه‌ به خانه را در کابل و برخی از ولایات دیگر زیر نام عملیات تصفیوی آغاز کرده است، می‌گوید که در صورت نیاز دامنهٔ این اقدام را در ولایات دیگر نیز گسترش خواهد داد.

این در حالی است که نمایندهٔ کمیسیون اتحادیهٔ اروپا برای افغانستان از این گروه خواسته است تا این عملیات را متوقف سازد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان گفت که در جریان این عملیات تصفیوی شش عضو گروه داعش و ۵۳ سارق بازداشت شده و شماری از وسایط دولتی نیز به دست طالبان افتاده است.

این درحالی است که شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی گفته اند که در جریان این تلاشی‌ها طالبان با مردم برخورد نادرست داشته و در برخی مواد از سرقت اموال گرانبها و پول نقد نیز خبر داده اند.

اما ذبیح الله مجاهد می‌گوید که در جریان تلاشی‌های خانه به خانه، ملا امام مسجد و وکیل گذر ساحهٔ مربوطه، افراد آنان را همراهی می‌کنند و بدون حضور آنان هیچ کسی حق ندارد وارد منازل مردم شود.

یکی از باشندگان کابل به صدای امریکا گفت که افراد طالبان در جریان تلاشی اموال منزل او را "گد و ود" کردند و از تصاویر فامیلی که در دیوار‌های منزلش نصب شده بود، انتقاد کردند.

اما این باشندهٔ ساحهٔ تایمنی که نخواست نامش در گزارش ذکر شود افزود که نمایندهٔ وکیل‌گذر و دو زن، افراد طالبان را همراهی می‌کردند.

حکومت طالبان گفته است که هدف از این عملیات، ردیابی نیروهای امنیتی و افراد مشخص نبوده و تامین فضای امن برای باشندگان کابل است.

با آنهم، وان برنت، سفیر اتحادیهٔ اروپا برای افغانستان در یک تویت بر تلاشی خانه‌ به خانه انتقاد کرده و از طالبان خواسته است هرچه زودتر آنرا توقف دهند.

او نگاشته است که "ارعاب، تلاشی‌ خانه‌ها، بازداشت‌ها و خشونت علیه اعضای سایر گروه‌های قومی و زنان، جرم است و باید فوراً متوقف شود".

این دپلومات اروپایی خطاب به طالبان گفته است که در کنار جنگ ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، "ما از شما نیز نظارت می‌کنیم".

XS
SM
MD
LG