لینک های دسترسی

Breaking News

بحران اوکراین و پاسخ عمران خان به غرب: ما غلام تان استیم که به گفته‌های تان عمل کنیم؟ 


نمایندگان غربی در پاکستان هفتهٔ گذشته از حکومت این کشور خواسته بودند تا اقدام روسیه در اوکراین را محکوم کند، اما عمران خان در پاسخ به آنان گفت که پاکستان "غلام" آنان نیست که هر تقاضای شان را بپذیرد.

سران ماموریت‌های دپلوماتیک ۲۲ کشور به تاریخ اول ماه مارچ در یک نامهٔ مشترک از پاکستان خواستند تا در مجمع عمومی ملل متحد از قطعنامه‌ای که پرخاشگری روسیه در مقابل اوکراین را محکوم می‌کند، حمایت کند.

اما نشر این نامه به گونهٔ علنی، یک اقدام بی سابقه بود و وزارت خارجهٔ پاکستان آنرا خلاف موازین دپلوماتیک خواند.

صدر اعظم پاکستان در پاسخ به این تقاضا در یک گردهمایی سیاسی گفت: "شما در مورد ما چه فکر می‌کنید؟ آیا ما غلام شما استیم... هرچه که شما بگویید ما آنرا انجام دهیم؟"

پاکستان که یکی از متحدین سنتی غرب است، در مجمع عمومی ملل متحد از دادن رای برای توبیخ روسیه خودداری کرد.

آقای خان در اشاره به این که هند نیز در مجمع عمومی بر خلاف روسیه رای نداد افزود: "می‌خواهم از سفیر‌های اتحادیهٔ اروپا بپرسم که آیا چنین نامه‌ای به هند نیز نوشته اید؟"

او اضافه کرد که پاکستان به دلیل حمایت از ایتلاف غربی ناتو در افغانستان زیان دید و در عوض به جای تمجید با تنقید مواجه شد.

پاکستان پس از آن در محراق توجه قرار گرفت که صدراعظم این کشور چند ساعت پیش از حملهٔ روسیه بر اوکراین به مسکو سفر کرد و ساعاتی پس از تهاجم نظامیان روسی، با رییس جمهور ولادیمیر پوتین دیدار کرد.

آقای خان گفت که پاکستان با امریکا، روسیه، چین و اروپا دوست است؛ بی‌طرف باقی می‌ماند و با آنانی کار می‌کند که برای ختم جنگ در اوکراین تلاش می‌کنند.

تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین امروز وارد دوازدهمین روز شد و بر اساس گزارش‌ها نیروهای روسی شهر‌های اوکراینی را مورد حملات راکتی قرار داده اند.

کمیشنری عالی حقوق بشر ملل متحد روز شنبه در دهمین روز تهاجم روسیه بر اوکراین اعلام کرد که در این جنگ کم از کم ۳۵۱ غیرنظامی کشته و ۷۰۷ غیرنظامی دیگر مجروح شده‌ اند.

XS
SM
MD
LG