لینک های دسترسی

Breaking News

بحران اوکراین، هند را در معرض آزمون دپلوماتیک زمان قرار داده است


بحران اوکراین، هند را به دلیل این که این کشور دوست دیرینهٔ روسیه بوده و با ایالات متحده روابط در حال رشد دارد، با دشوارترین چالش دپلوماتیک مواجه کرده است.

هند در دو دور رای‌گیری در شورای امنیت ملل متحد از دادن رای خودداری کرده است.

این شورا یک بار برای مقابله با پرخاشگری روسیه در مقابل اوکراین و بار دیگر برای نشست اضطراری مجمع عمومی ملل متحد رای‌گیری کرد.

تحلیلگران سیاسی می‌گویند که موقف هند به دلیل اتکای این کشور با تسلیحات روسی در جریان تنش با چین تحت نفوذ مسکو قرار گرفته است و نمی‌خواهد که شریک دیرینهٔ خود را که در گذشته در کنارش ایستاده شده است، ترک کند.

اما نیازمندی هند برای مشارکت با غرب جهت مقابله با چین، بی‌طرف بودن این کشور را در بحران جاری اوکراین، دشوار می‌سازد.

هرش پانت، رییس برنامهٔ مطالعات استراتیژیک در بنیاد پژوهشی آبزرور دهلی جدید می‌گوید که اگر چین چالش استراتیژیک برای هند است، در واقع هند برای مقابله با بیجنگ هم به روسیه نیاز دارد و هم به غرب.

با وجود آنکه هند اقدام روسیه در اوکراین را تقبیح نکرد، اما دهلی جدید از آن انتقاد کرده و گفته است که بدون دپلوماسی و مذاکره هیچ راه دیگری برای حل این بحران وجود ندارد و تمام اعضای ملل متحد باید به حاکمیت و تمامیت ارضی کشور‌های دیگر احترام بگذارند.

نرندرا مودی، صدر اعظم هند هفتهٔ گذشته در مکالمهٔ تلیفونی از ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه خواستار توقف فوری خشونت‌ها شد.

اما دهلی جدید گزینهٔ ترک کردن روسیه را ندارد چون از تانک‌های تی-۹۰ تا طیاره‌های جت جنگی نوع میگ و سوخوی گرفته تا کشتی‌ طیاره بردار و زیر دریایی هسته‌ای، تسلیحات روسی، قدرت اصلی نیروهای مسلح هند است.

اما سوال در اینجاست که آیا بحران اوکراین، روسیه را به چین نزدیک خواهد کرد؟ روندی که مقابلهٔ هند با چین را دشوارتر خواهد ساخت.

تحلیلگران می‌گویند که واشنگتن در حال حاضر ناخواسته موقف هند را پذیرفته است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا گفت که واشنگتن منافع مشترک و مهم با هند دارد و می‌داند که هند با روسیه نیز روابط دارد و این متمایز از روابطی است که واشنگتن با مسکو دارد.

با آنهم او افزود که این موقف هند قابل درک است.

اما در مورد نقش هند در گروه کواد - مشارکت تشکیل شده میان امریکا، آسترالیا، هند و جاپان در مقابل چین، در واشنگتن‌ سوالاتی مطرح خواهد شد. سایر اعضای این گروه اقدام روسیه در اوکراین را تقبیح کرده اند.

روابط دوجانبهٔ هند با ایالات متحده ممکن در کوتاه مدت با مشکل مواجه نشود، اما در آینده بر این کشور برای کاهش یا توقف خریداری تسلیحات روسی فشار وارد خواهد شد.

XS
SM
MD
LG