لینک های دسترسی

Breaking News

جبههٔ مقاومت: واکسیناتوران پولیو را نکشته‌ایم


حکومت طالبان گزارش داده است که دو عضو جبههٔ مقاومت را در ارتباط به کشتن هفت تن از واکسیناتوران پولیو بازداشت کرده است، اما این جبهه با رد این ادعا گفته است که اعضای آن جبهه این جنایت را مرتکب نشده اند.

پولیس طالبان گفته است که این هفت واکسیناتور به تاریخ ۲۴ فبروری زمانی در ولایت کندز کشته شدند که مصروف تطبیق خانه به خانۀ واکسین پولیو به کودکان بودند.

عبیدالله عبیدی،‌ سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت کندز به فرانسه پرس گفت که افراد بازداشت شده به جرم شان اعتراف کرده و گفته اند که به دستور رهبران شان در جبههٔ مقاومت دست به این حمله زدند.

سخنگوی پولیس کندز همچنان گفته است که بازداشت شدگان گفته اند که در مقابل کشتن این کارمندان صحی به آنان پول نیز پرداخته شده بود.

اما علی نظری، سخنگوی جبههٔ مقاومت این اتهامات را شایعه پراگنی طالبان عنوان کرده و گفته است که این حمله را تقبیح می‌کند که باور این جبهه توسط طالبان یا یکی از شرکای تروریست آن انجام شده است.

به تاریخ ۲۴ فبروری یک واکسیناتور دیگر پولیو در ولایت تخار نیز کشته شد.

تیم‌های کارمندان کمپاین پولیو در افغانستان پیش از مسلط شدن طالبان همواره مورد حملات گروه‌های شورشی قرار می‌گرفت. اما پس از تسلط بر افغانستان، گروه طالبان گفتند که می‌خواهند با ملل متحد در محو پولیو کار کند.

در گذشته طالبان اتهام وارد می‌کردند که کمپاین‌های واکسین پولیو به هدف جاسوسی راه اندازی می‌شود و این گروه در ساحات زیر ادارۀ خود مانع تطبیق خانه به خانۀ واکسین پولیو شده بودند.

از سوی دیگر برخی تبلیغات منفی در مورد واکسین پولیو وجود دارد و در شماری از ساحات دوردست چنین ذهنیت به مردم داده شده است که گویا واکسین دسیسه‌ای برای عقیم کردن مسلمانان است.

اما شماری زیادی از علمای برجستۀ دین اسلام گفته اند که این واکسین کاملاً‌ مصوون بوده و برای نجات کودکان از فلج دایمی لازمی است.

افغانستان و پاکستان یگانه کشورها در سطح جهان اند که هنوز هم پولیو از کودکان آن قربانی می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG