لینک های دسترسی

Breaking News

نجفی‌زاده: طالبان مسوول‌خبرها و مشاور طلوع نیوز را رها کردند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

لطف الله نجفی‌زاده، رییس پیشین شبکهٔ خبری طلوع نیوز، گفته است که طالبان مشاور حقوقی و خپلواک ساپی، مسوول خبر‌های این شبکهٔ تلویزیونی را، پس از بازجویی رها کرده اند، اما بهرام امان،‌ گویندهٔ آنرا هنوز در بند نگهداشته اند.

او این اقدام ادارهٔ استخبارات طالبان را نکوهش کرده است.

با آنهم، شبکهٔ تلویزیونی طلوع نیوز و گروه طالبان تا اکنون در مورد بازداشت یا رهایی این افراد اظهار نظر نکرده اند.

پیش از این، یک منبع در تلویزیون طلوع به صدای امریکا گفته بود که اعضای استخبارات طالبان شام پنجشنبه ۱۷ مارچ (۲۶ حوت) وارد ساختمان طلوع نیوز شده و این کارمندان با خود بردند.

سعید شینواری، گویندهٔ‌ دیگر طلوع‌نیوز گفته است که این بار نخست نیست که استخبارات طالبان کارمندان این شبکهٔ‌ تلویزیونی را بازداشت می‌کنند.

او در صفحهٔ فیسبوک‌اش نگاشته است که در گذشته نیز این کارمندان طلوع به ادارهٔ استخبارات طالبان برده شده بودند.

دفتر ملل متحد در کابل در یک پیام تویتر نگاشته است که گزارش‌های معتبری در مورد بازداشت اجباری خبرنگاران طلوع نیوز توسط افراد طالبان را دریافت کرده و ابراز "نگرانی عمیق" کرده است.

در این پیام آمده است: "ملل متحد خواستار رهایی همه کسانی اند که توسط افراد مسلح بازداشت شده و نیز خواهان توقف ارعاب و تهدید خبرنگاران و رسانه‌های مستقل است."

مشخص نیست که این کارمندان طلوع نیوز به چه خاطر بازداشت شده بودند، اما ساعاتی پیش از آن طلوع نیوز خبرنامه‌ای را در مورد توقف نشر سریال‌ها از این شبکۀ تلویزیونی به دستور طالبان نشر کرده بود.

نهادهای حامی رسانه‌ها ابراز نگرانی کرده اند که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، خشونت علیه خبرنگاران و رسانه‌ها در افغانستان افزایش یافته است.

انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان و مرکز خبرنگاران افغانستان روز چهارشنبه ۱۶ مارچ (۲۵ حوت) با نشر یک گزارش مشترک گفتند که خشونت علیه خبرنگاران در زیر حاکمیت طالبان دو برابر شده و فضای بی پیشینۀ "ترس و سانسور" در جامعۀ رسانه‌ای افغانستان چیره شده است.

بر اساس این گزارش از آغاز سال ۱۴۰۰ تا کنون، ۱۱۷ واقعۀ خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان ثبت شده است. یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که در سال جاری خورشیدی، چهار خبرنگار و کارمند رسانه‌ای به شمول یک خبرنگار خارجی در رویدادهای مختلف در کابل و برخی ولایات افغانستان جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG