لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان مسوول و گوینده خبر طلوع نیوز را بازداشت کردند


یک منبع در تلویزیون طلوع گفته است که اعضای استخبارات طالبان به شمول مسوول بخش خبر، یک گویندۀ خبر و یک کارمند دیگر این رسانه را بازداشت کرده اند.

این منبع که نخواست نامش گرفته شود، به صدای امریکا گفت که افراد طالبان شام پنجشنبه ۱۷ مارچ (۲۶ حوت) وارد ساختمان طلوع نیوز شده و خپلواک صافی، مسوول خبرها، بهرام امان، گویندۀ خبر و یک کارمند دیگر این رسانه را که "مسوول حقوقی" خوانده شده است، با خود بردند.

دفتر ملل متحد در کابل نیز در یک پیام تویتر نگاشته است که گزارش‌های معتبری در مورد بازداشت اجباری خبرنگاران طلوع نیوز توسط افراد طالبان را دریافت کرده و ابراز "نگرانی عمیق" کرده است.

در این پیام آمده است: "ملل متحد خواستار رهایی همه کسانی اند که توسط افراد مسلح بازداشت شده و نیز خواهان توقف ارعاب و تهدید خبرنگاران و رسانه‌های مستقل است."

طالبان تا کنون بازداشت این سه کارمند طلوع نیوز را تایید یا رد نکرده اند.

مشخص نیست که این کارمندان طلوع نیوز به چه خاطر بازداشت شده و به کجا منتقل شده اند، اما ساعاتی پیش از آن طلوع نیوز خبرنامه‌ای را در مورد توقف نشر سریال‌ها از این شبکۀ تلویزیونی به دستور طالبان نشر کرده بود.

در خبرنامۀ طلوع نیوز آمده است: "بر بنیاد دستور وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت سرپرست در پیوند به ممنوعیت قطعی پخش سریال‌های خارجی در رسانه‌های تصویری افغانستان، رسانه‌های مربوط به موبی گروپ سر از امشب نشر سریال‌ها را به گونه موقت متوقف می‌سازد."

موبی گروپ که تلویزیون‌های طلوع، طلوع نیوز و لمر بخش‌هایی از آن است، در این خبرنامه که آن را در تویتر نشر کرده بود، گفته است که ادارۀ استخبارات طالبان در خصوص نشر نشدن سریال‌های خارجی، ضمانت کتبی از مسوولان موبی مطالبه کرده است. اما پس از آنکه خبر بازداشت کارمندان این رسانه نشر شد، تویت حاوی خبرنامۀ موبی گروپ از حساب رسمی تویتر طلوع نیوز حذف شد.

همچنین در این خبرنامه آمده است: "موقف و پیشنهاد موبی گروپ این است که تمام مسایل به شمول ممنوعیت پخش سریال‌های خارجی در یک کمیسیون مشترک، متشکل از نمایندگان وزارت اطلاعات و فرهنگ و رسانه‌ها به بحث گرفته شود و فیصله نهایی در مطابقت به عرف دولت از آدرس وزارت اطلاعات و فرهنگ به گونه رسمی به رسانه‌ها ابلاغ گردد."

به دنبال نشر خبرنامۀ موبی گروپ، یوناما در یک پیام تویتر نوشت: "یوناما به خاطر بازداشت خبرنگاران و اعمال محدودیت‌های فزایندۀ بی‌پیشینه بر رسانه‌ها در افغانستان ابراز نگرانی عمیق می‌کند. زمان آن است که طالبان دهن بستن و ممانعت را متوقف کنند. زمان گفتمان سازنده با جامعۀ رسانه‌ای افغانستان فرا رسیده است."

نهادهای حامی رسانه‌ها ابراز نگرانی کرده اند که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، خشونت علیه خبرنگاران و رسانه‌ها در افغانستان افزایش یافته است.

انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان و مرکز خبرنگاران افغانستان روز چهارشنبه ۱۶ مارچ (۲۵ حوت) با نشر یک گزارش مشترک گفتند که خشونت علیه خبرنگاران در زیر حاکمیت طالبان دو برابر شده و فضای بی پیشینۀ "ترس و سانسور" در جامعۀ رسانه‌ای افغانستان چیره شده است.

بر اساس این گزارش از آغاز سال ۱۴۰۰ تا کنون، ۱۱۷ واقعۀ خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان ثبت شده است. یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که در سال جاری خورشیدی، چهار خبرنگار و کارمند رسانه‌ای به شمول یک خبرنگار خارجی در رویدادهای مختلف در کابل و برخی ولایات افغانستان جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG